Translate

tisdag 21 februari 2017

Hur hittar jag ett ämne att skriva om?

Hur hittar jag ett ämne att skriva om?
Nja för mig var det inte riktigt så det gick till med någon av mina böcker att jag utgick ifrån ett ämne. Istället har mina karaktärer liksom kommit till mig. Jag ser dem framför mig och jag får genast en historia till mig som jag aldrig har hört förut. Det är som att se hela berättelsen på film inuti huvudet.
Att boken om Thormund senare faktiskt handlade om att han misshandlade sin hustru var inte tanken i början. Istället ville jag skildra honom som en riddare, en råbarkad sådan och då tänkte jag mig in i  hur han var. Det var då jag "såg" att han misshandlade henne.
Jag upplevde att det var väldigt smärtsamt att komma igenom alla de här våldsamma partierna i boken men jag kände också att de måste skrivas. Jag tänkte på alla de stackars kvinnor som genom åren genomgått samma sak och visste att detta måste återspeglas ännu en gång.
Thormund såg jag när jag var ute och gick. Han stod vid andra sidan om ängen och tittade under lugg på mig. Hans ögon var svarta som natten och han hade många ärr i ansiktet. Bakom honom stod en blyg kvinna, undergiven och utifrån denna bild började min historia att ta form.
När det gäller Alfrida så såg jag henne längst uppe vid ängens topp bredvid ett stort träd. Hon stod där med sin magiska stav, bredbent och säker. Bakom henne seglade det ett stort skepp. På hennes ena axel satt det en svart kråka. Då började jag spinna på historien om henne i den magiska fantasivärlden.

Bröderna Kearney kom inte till mig som en bild utan istället som tankar inuti huvudet. Jag hade läst om hur det såg ut på Irland eftersom jag tycker naturen är fin. Därifrån började historien om dessa tre bröder, nästan omedelbart och samtidigt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar