Translate

fredag 9 december 2016

Veckans betraktelse- är du en flockledare eller inte?


Veckans betraktelse - är du en flockledare eller inte?
Många av mina karaktärer är faktiskt flockledare som leder andra människor. Jag kan ta några exempel på det: Rikard Adelheim/Kearney i serien om bröderna Kearney är absolut en flockledare. Hans halvbror John Kearney är också en flockledare. Hans flickvän Viveka Lundmark är också en flockledare. Johns halvsyster Sara Wonderhouse är också en flockledare. Johns far Kevin Kearney är också en flockledare.
Så har vi då de personer som följer flocken: Mr Collins och Mr Rory som är butlers i familjen Kearney.
Så har vi ytterligare en kategori som inte följer men som ändå inte är flockledare utan något mitt emellan tycker jag: Erika Duncan, Ella Dobouis, Elisabeth Cooper m.fl.
Det är tror jag viktigt att bli medveten om vilken roll en karaktär har för att kunna gestalta den väl. De som är flockledare får räkna med att stöta på olika problem. Det kan vara väldigt tröttsamt att alltid styra utifrån sitt eget huvud, mycket ansvar etc. Jag tror att en flockledare innerst inne är väldigt ensam.

Att följa i andras spår kan också vara svårt och besvärligt eftersom man kanske inte är helt sann med sina egna känslor och tankar, utan hänger på en annan människas tankar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar