Translate

söndag 6 mars 2016

Hur skapar man sina karaktärer- att skriva en bok

Hur skapar man sina karaktärer.
För mig är det så att de kommer till mig kan man säga.
Jag ser dem framför mig, ungefär som om jag skulle se på en film på tvn.
De framträder alltså väldigt tydligt framför mig och därför är det bara att teckna ner dem och sedan får de ett namn eller så kommer namnet också direkt i processen.
Att se dem framför sig innebär att när jag tex. är ute och går på en promenad kan jag titta på ett sädesfält och därute står det en kvinna mitt på åkern och ser på mig. Eller så vaknar jag en natt med en dröm där jag har sett en karaktär och där har personen också fått sitt namn. Eller så tänker jag på ett särskilt ämne och då framträder karaktären framför mig i huvudet. Jag skulle vilja säga att karaktären kommer till mig och inte tvärtom. ©  Peter Knagert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar