Translate

måndag 14 mars 2016

Lyssna på karaktärer som väsnas- Att skriva en bok

Att vara författare innebär att man dagligen får höra sina karaktärer hojta till. Beroende på de olika intriger som finns i ett manus får de sin egen talan.

Vi kan ta ett exempel
I boken om Thormund och Johanna, vilka var huvudpersoner i boken En mans ägodel så började en bifigur som var ett tjänstehjon att ropa till. Det blev alltså en liten sidoväg i berättelsen då jag gick in i hur tjänstehjonet uppfattade sitt liv och sin situation. Det handlade om tjänstehjonets egen hunger, mättnad och olycka och blev till ett kapitel som jag kallade för brödkakan. Jag kände så starkt för tjänstehjonet som stod där och gräddade brödkakor som hon inte fick äta. Istället var hennes lott att äta det mögliga gamla bröd som blivit över. När jag skrev boken var året 2014 men jag tog mig snabbt tillbaka till 1165 och hennes livsöde. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar