Translate

torsdag 5 maj 2016

I huvudet på en författare: Den rika världen

I mitt huvud idag

Vad är det exakt som vi gillar med rika människor?
nja rikedom skapar ju naturligtvis fler tillfällen till upplevelser
Rikedom innebär också titlar
Människor ser upp till andra som har titlar och det har vi så gjort genom alla tider.
Uppfattningen som de rika har är naturligtvis att det är naturligt, något som bara är så
För en människa som är fattig är naturligtvis tanken på att bli rik lite dimmig och otänkbar
Rikedom skapar också makt - jag tänker på Thormund i En mans ägodel, riddarromanen.
Han utnyttjade verkligen sin rikedom genom att sätta sig över alla andra, utnyttja dem och prygla dem, inte minst sin hustru. Han var en verkligt ond människa och att skriva om honom var svårt men också intressant - att se vad rikedom gör med en människa, kan göra.

Jag planerar ett nytt omslag till En mans ägodel, innan jag går på nummer två i serien: Släpp själen fri. När jag får tid just nu så bearbetar jag och lägger till, drar ifrån på En mans ägodel. Jag räknar med att få ut nyupplagan vid jul. Släpp själen fri hoppas jag blir klar i slutet av 2017. Boken är inte klar eftersom jag behöver skriva till mer och även dra ifrån andra ord. Jag har inte heller klar med miljö och personskildringarna i den boken. Dessutom har jag inte gått igenom scenerna än.

När det gäller Thormund så var han ändå olycklig, djupt olycklig inom sig, fastän han var rik och ju faktiskt hade allt, även kungens lovord i öronen. I hans fall var barndomen som en nagel i ögat för honom, något som han aldrig fick bearbeta. Han kände sig oerhört sviken och allt det där tog han ut på Johanna som fick bli hans slagpåse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar