Translate

lördag 7 maj 2016

I huvudet på en författare- När avslöjar sig en skurk?

När avslöjar sig en skurk?
Nja förmodligen avslöjar sig skurken först i slutet på en bok.
Jag har inte skrivit några deckare än men i Everestboken kommer jag lite in på en intrig en läskig historia. Jag försöker ge läsaren olika hints om att den personen inte är helt ärlig osv. När man sedan kommer till slutet, först då ska det ändå gå upp för läsaren att: jaha jasså ja han/hon betedde sig ju väldigt underligt på det och det stället i boken.

Allt måste också hänga ihop början och slutet och intrigen, det är sådana saker som jag tittar på nu.

En annan sak som avslöjar sig i slutet är att förmodligen kommer inte läsaren att först förstå hur slutet kommer att bli förrän de allra sista sidorna. Jag har gjort en twist där som omkullkastar just det man tror kommer att hända. Jag hade tänkt mig slutet på ett speciellt sätt men efter många dagars funderingar kom jag på att ändra slutet.
Everest Kearney, cirkusartist
Antikexpert
Doktor William Dryper

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar