Translate

lördag 7 maj 2016

Maj månad

I månaden maj när backar och skogar är gröna och hoppet spirar i vitsippeknippen, då känner vi oss pånyttfödda.
Vi lyssnar efter koltrasten.
Månaden maj känns skör som kristall, så orörd.
Månaden maj känns som en helt ny almanacka utan några anteckningar.

Jag slår mig ner ute i bekväm trädgårdsfåtölj på altanen och skriver vidare på Everest-boken.
Idag funderar jag på

Är det vi själva som kan lyfta vårt jag?

Det är en av många frågor som Everest funderar på i sin djupa sorg och förtvivlan. Han befinner sig nere på botten och vet inte hur han ska komma upp igen.

Hur hjälper man sig själv? Hur börjar man? det är frågor han ställer sig.
Vad kan jag göra i det stora hela? är en annan fråga han tampas med.

Förutom dessa frågor så har han också andra mer destruktiva tankar.
Jag är värdelös
Jag duger ingenting till
Jag är en looser
Jag är en krympling
osv.

Förutom det så tampas han med följande tankar.
Varför skulle detta hända mig?
Varför hände det just nu?
Han känner sig som ett offer och snurrar runt i offerspiralen.

Han är arg på månaden maj som har mage att blomma och knoppa när han mår så dåligt.
Everest ser inte det jag ser, skönheten, ljuset, blommorna, molnen....
Jag försöker att sätta mig in i hur han tänker. Peter Knagert

-------------------------------------------------------------




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar