Translate

söndag 29 januari 2017

Att skriva är som att ha en gammal kär vän som man talar med

Att skriva innebär att de karaktärer man skriver om också är ens vänner, de man diskuterar och analyserar tillsammans med. De här karaktärerna finns alltid där när jag vill träffa dem. Jag behöver inte stämma träff med den och få veta att den och den tiden inte passar osv utan de finns där, lättillgängliga hela tiden. Det är oerhört bra att ha dessa fantasifigurer som alltid finns där.

Jag kan tänka mig in i olika scenarier där karaktären finns med. Hur fungerar han/hon på jul? eller någon annan högtid? Vad skulle han göra i den situationen? och hur skiljer sig situationen med honom ifrån samma situation med henne? möjligheterna är oändliga och det svindlar för mina ögon när man tänker på allt man kan hitta på med karaktärerna.

Jag kan sätta dem i vilken ,miljö jag vill och jag bestämmer vad som händer. Ibland är det dock så att en speciell karaktär också kan sätta sin prägel på sin roll och då rättar jag mig efter det om det är bra. En del karaktärer växer också fram och är inte helt färdiga när jag skriver, de mognar efter hand.

Tack för att ni finns kära karaktärer , ni finns alltid där för mig när jag känner mig ensam.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar