Translate

söndag 14 februari 2016

Historiska romaner och nutida kärleksromaner


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nu har jag monterat alla kapitel till och med 6 när det gäller boken om Viveka och Rikard.
Nu är det bara 3 kapitel kvar att montera och göra en pdf -fil. Det är en kärleksroman i nutid.

så ska jag läsa högt på kapitel 7 som handlar om en ö på västkusten.


Dessutom försöker jag få ordning på mallen när det gäller bok nummer 2 Everest alltså.
Jag har början klar för mig men mitten och slutet är lite si och så med. Jag måste bestämma mig för i vilken ordning som de olika inslagen ska komma.


Försöker att motstå frestelsen att titta in i mappen med manuset till Stockholmen som är en helt annan bok som handlar om livet på 1100 talet. De andra ovanstående böckerna handlar ju om 2015 respektive 2016. Men jag ska låta bli det, måste fokusera nu på bröderna. Fast jag blir väldigt sugen när jag läser lite anteckningar om Johanna och Sten.


". Riddarborgen låg ute i vattnet. För att komma ut till borgen fick därför Johanna och Sten gå över en vindsbrygga. Runt om borgen fanns det stora björkar som susade i vinden men löven hade blivit gula och en del fallit ned till marken. Eftersom det var första gången som hon gick över vindsbryggan envisades Sten med att bära henne. Han bugade sig teatraliskt framför henne.  "

   "En bit därifrån såg hon kungens slott, det tronade upp sig över staden. Kungens flagga vajade ifrån slottets tak. Johanna vandrade i sina egna tankar och plötsligt kom hon fram till stadens torg. Den dagen var det ett fruktansvärt oväsen på torget. Hon såg hur människorna hytte med nävarna och skrek glopord åt någon längre bort. Johanna lyfte på huvudet för att se bättre. Där gick en naken kvinna och hade tunga stenar på sig som hon bar. Johanna hörde några förnäma damer viska  att kvinnan bar 26 stenar för sitt sedlighetsbrott. ©  Peter Knagert
 

Sten Långe i boken Släpp själen fri, del II av flera i den historiska serien
Johanna Stenbock
Del I finns ute och heter En mans ägodel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar