Translate

lördag 10 september 2016

Frågor till en författare

Har du redan börjat på nästa bok?
Ja och nej svarar jag på den frågan. Det är så här att jag skriver inte enbart en bok i taget. Jag jobbar oftast med 2-3 stycken böcker samtidigt. Jag vet inte varför jag gör så men det funkar bra, för mig. Kanske är det så att jag har så svårt att släppa de olika karaktärerna och ideligen ramlar in i deras värld, jag vet inte.
Vägen för en bok hos mig är: En idé eller så ser jag det framför mig en person och börjar fantisera därifrån. Efter ett tag är det som om karaktärerna lever sitt eget liv och leder mig. Jag skriver snabbt en bok men lägger sedan den ifrån mig i cirka ett halvår. Jag tror att det är bra att den får vila. Under tiden börjar jag på en annan bok. Ofta när jag skriver har jag också tankarna på en tredje bok, lite löst så där.
Nästa bok har jag väldigt svårt för att bestämma mig för vilken det ska bli fastän jag vet att jag måste fokusera mer på en än den andra boken. Everestboken är skriven nu och jag har delat boken i två delar och har gjort färdigt den första delen. Den andra delen får ligga nu ett tag och vila sig tills jag vet hur boken ska börja. Jag behöver en väldigt bra början eftersom det är viktigt tycker jag, hur boken öppnar upp sig för läsaren.

Just nu står det mellan den historiska serien om Johanna och Sten. De lever på Stockholmen. En annan variant är att fortsätta med boken om John som är en mycket komplex person med olika problem. Jag får se vilken bok jag tar. En av böckerna är historisk och den andra utspelar sig i nutid.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar