Translate

fredag 16 september 2016

Frågor till en författare

Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Jag tycker att det är en bra blandning av kvinnor och män. Ibland berättar jag ifrån en mans sida och ibland ifrån en kvinnas, det varierar.
Jag tror inte det att det skiljer sig speciellt mycket mellan en man och en kvinnas skrivprocess. Om jag ska gå till mig själv så kan jag lika gärna skriva en kvinnas perspektiv som en mans. Det är själva berättelsen som är central inte genusfrågan.
Manligt och kvinnligt när det gäller böckerna ifrån 2000 talet är väldigt lika eftersom det numera är mer vanligt.

När det gäller den historiska serien så var det ju så på den tiden att männen hade makten och därför skildrar jag det också i boken.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar