Translate

söndag 6 november 2016

Kan man lära sig av sina misstag?

Kan jag lära mig något av det som hänt? även om det är hemskt?
Jag tror att vi alla kan lära oss något av det som hänt. Nu tänker jag i första hand på min romanfigur John Kearney och hans problem. Mycket av det som hände i hans liv är koncentrerat till hans barndom men det är i vuxen ålder som det nästan förtär honom. Han går ideligen till psykolog men finner ändå ingen bot, inte nämnvärt. Han lär sig visserligen olika tekniker för att hålla ångestattackerna i någorlunda skick men djupt inom honom känner han sig väldigt ensam och rädd. Många gånger är han rädd för sig själv och det han kan komma att göra mot andra människor.
Jag tänker också i det sammanhanget på en scen när han är hos psykologen. Han fokuserar så mycket på oljudet ifrån hennes kontorsstol att han missar allt hon säger. John avskyr olika oljud av alla de slag och när han känner avsky inför dem blir han som paralyserad.

Frågan är också om man kan förtälja allt hemskt som hänt till en annan vanlig människa som inte är psykolog. Man undrar hur en annan människa skulle ta det som hänt John och kunna ta det till sig. Claudia blir först förskräckt och försöker verkligen förstå henne men kommer hon att orka ha honom i sitt liv efter det han berättat?


Del III i serien om bröderna ifrån Irland
Del I ute nu: Tillgång till mitt hjärta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar