Translate

onsdag 22 juni 2016

Att skriva en bok- allt börjar med en bild i huvudet

Att skriva en bok- Allt börjar med en bild
Jag ser bilder inne i mitt inre som jag tecknar ner, ofta på huvudpersonen. Därefter tänker jag på hur omgivningen ser ut och ritar upp det på ett papper.
Utifrån dessa stolpar poppar nya personer upp och får egna personligheter.
 Ganska snart uppstår ett problem som jag sedan arbetar med.
Alla mina böcker slutar positivt så jag försöker att och fundera på slutet. Texten mellan början och slutet skriver jag på sedan.
Jag gör research om det ämne som jag skriver om för att det ska bli så troligt som möjligt. Det är inte alltid jag gillar mina karaktärer. Ibland förstår jag inte hur mina karaktärers personlighet är uppbyggd men efterhand blir det mer och mer närvarande.

Riddaren såg jag en dag när jag var ute och gick. Riddare stod mitt på ängen och tittade på mig under lugg. Längre bort stod en vacker blyg flicka och tittade med fasa på mig. Riddaren vände sig om och såg segervisst på flickan och då visste jag vad som skulle skrivas ner. Det blev boken "En mans ägodel" som handlar om Thormund den ärjade riddaren och Johanna den sköna jungfrun. Tiden är 1100 tal i den boken och handlar om riddare, krig, kärlek och ondska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar