Translate

måndag 6 juni 2016

Hur blir en bok till?

Jag tror att det är olika hur en bok blir till eftersom vi alla är individer.
För mig är det så att jag snappar upp olika idéer i mitt liv som ger mig uppslag till det jag vill skriva om. Det kan vara något som någon bekant har sagt som antingen upprör mig eller fascinerar mig som ligger till grund för boken.
Andra gången kan bara karaktären ploppa upp i mitt inre, som en film och då vet jag direkt vad jag ska skriva om.
För mig är det inte det svåraste med att skriva att få idéer eftersom det snarare är så att jag har för många av dem.
Ganska omedelbart när en idé har dykt upp så finns dialogerna emellan karaktärerna där ganska omgående. Jag tycker att det mycket liknar att se en film, att skriva. Jag skriver ner det jag ser inom mig liksom.

Karaktären Rikard kom för mig när jag tänkte på alla dessa kvinnor som blir tjusade av en Don Juan och då beslöt jag mig att gå innanför skinnet på den karaktären. Vilka var hans känslor? och hur funkade han mentalt sett? Hur resonerade han med sig själv? och varför hade han blivit en Don Juan?

Ganska snart efter upptäckten av Rikard fanns bara Viveka där, hon var tuff, smart och tävlingsinriktad. Hon var väldigt duktig på sitt arbete.

Därefter kom idén om att Rikard och Viveka skulle vara med i en duell som handlade om deras arbetsmässiga sida som senare skulle involvera deras privata liv.

Sedan gick jag mer och mer in deras tankar och känslor om livet, barn, familj och så vidare.

Senare dök idéerna upp om vart de skulle befinna sig och jag valde då Italien eftersom jag alltid har önskat att få åka dit men det har aldrig blivit av. Jag valde också Montana Missoula, varför vet jag inte, kanske för att det är vackert där och lite exotiskt. Slutligen lät jag mina karaktärer också finnas till i Stockholm och slutligen på en vacker ö i skärgården.

Boken kom slutligen att handla mycket om den barriär som vi människor ofta sätter upp emot andra, att vi inte visar vårt riktiga jag. Boken kom också att handla om karaktärernas innersta tankar och deras svårigheter att våga ta emot kärleken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar