Translate

onsdag 1 mars 2017

Gestaltning- att skriva en bok

Gestaltning
Idag tänker jag på gestaltning på djupet, att se på världen   eller sig själv  genom karaktärens ögon. När jag nu går igenom scenerna i Everest boken tänker jag just på dessa viktiga saker.
"Han drog med handen genom sitt hår och log brett. Hans hår var svettigt och smutsigt, precis som han ville ha det. "
Då får också läsaren veta hur han ser ut och kan bilda sig en uppfattning om hur han är som person. Förmodligen anar läsaren redan här att allt inte står riktigt rätt till med Everest.
En annan detalj som han faktiskt lägger märke till trots att han är kraftigt berusad är att fåglarna kvittrar utanför fönstret. Han blir då arg eftersom i hans liv är allt svart och han känner en oerhörd ilska över att sommaren faktiskt har mage att finnas till.  

Nu när jag går igenom scen för scen ifrån början, tänker jag på bland annat detta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar