Translate

tisdag 3 november 2015

Att skriva en bok- underintrig

Underintriger

Vad är en underintrig?

En underintrig kompletterar huvudintrigen.
Huvudintrigen är ju som du vet själva handlingen i en novell eller roman.
Den huvudsakliga handlingen vill säga. Underintrigen relaterar till huvudintrigen, men är alltid underordnad.

Underintrigen kan vara mycket intressant och berikande, men det är huvudintrigen som dominerar.

Tänk dig följande huvudintrig:
Ben Croxmith, som är en ytterst framgångsrik medborgare, har bestämt sig för att åka till Tibet för genom intensiv samvaro med diverse munkar uppnå salig vishet.
Väl i Tibet får Ben problem eftersom munkarna försvinner en efter en, just innan han hinner träffa dem.
Ben börjar undersöka mysteriet, och upptäcker efter många dramatiska förvecklingar att munkarna i själva verket blivit strypta och uppätna av en jättelik hårig best lystrande till namnet Yeti!
Ben Croxmith blir så småningom vän med Yeti (fråga mig inte hur!), och de startar ett framgångsrikt företag tillsammans, som tyvärr går i konkurs när Yeti åker i finkan efter att ha gått mot röd gubbe (stackars Yeti är tyvärr färgblind sen födseln).
Ja, om nu detta var huvudintrigen, varför inte prova med en underintrig också:
Ben Croxmith fru, som är kvar i familjens hus i Florida, vinner tre miljarder på lotto när Ben är i Tibet, men eftersom telefonförbindelserna är så dåliga, och internet är utslaget för åratal framåt, lyckas hon inte berätta detta för Ben.
Hon satsar därför på att bryta sig in i en lokal tevestudio och försöker få dem att sända ett program som ska attrahera den Tibetanska statstelevisionen tillräckligt mycket för att de ska sända det i just Tibet - där ju Ben som sagt befinner sig.
Spännande, intressant, hänger ihop med huvudintrigen - men är ändå bara en mindre del av hela historien. Precis som en underintrig ska fungera!
Tänk på att antalet underintriger bör vara fler än en, om det är en roman du skriver. Inte fler än tre, då börjar huvudet snurra alldeles förskräckligt på din stackars läsare, men låt oss säga att två eller tre underintriger är lagom för att skapa den komplexitet och det liv du vill ha i din berättelse.



Ska vi då fundera över hur en andra underintrig till vår påhittade roman skulle kunna se ut?
Låt oss hugga tag i Yeti, eller som han ju också brukar kallas - snömannen!
Här har vi bra stoff till en underintrig. Vi kan sticka in små scener där Yeti sitter i sin grotta - vi berättar inte exakt hur han ser ut, antyder bara att han grymtar då och då, att han är väldigt stor, och att han kanske har det lite ostädat och så där.
Vi kan också följa Yeti då han promenerar runt i bergen och letar upp munkar att strypa.
Och kanske får vi också vara med när en munk grillas över sakta eld, för att munken ska få den där saftiga smaken som Yeti gillar så mycket.
Sådär, nu har vi en huvudintrig, och två underintriger!
Hur den tredje underintrigen ska se ut? Ja, fundera gärna på det :-)

Hur du enklast skapar en underintrig


Utgå från en av aktörerna i boken. Det kan vara huvudpersonen, eller nån av de andra.
Ge denna aktör en utmaning av något slag.

Vi tänker oss en polisroman, med Astrid Jonsson i huvudrollen, som den duktiga poliskommissarien!

Låt en fruktansvärd omorganisation brisera på stationen, ledd av den skurkaktige polischefen.
Följ Astrids vedermödor med att försöka undvika att gå på urtråkiga och fullständigt meningslösa möten, och kanske kan denna underintrig så småningom vävas ihop med huvudintrigen (en mordstory som vanligt) där det visar sig att hennes elake polischef är den som också står bakom mordvågen.

En andra underintrig fixar du lätt.
Låt Astrid Jonssons oduglige assistent, Jan Qwistgren, gå in i väggen(bokstavligen), och följ Jans trista vandring genom svenska människofientliga sjukhus, på jakt efter behandling för sin kraftiga hjärnskakning.
Även detta kan du väva ihop med huvudintrigen på slutet, då den av sjukvården fortfarande obehandlade Jan i slutscenen i ren desperation slänger sig ut från ett hustak, och då landar på den skurkaktige polischefen som just stod i begrepp att skjuta vår hjälte Astrid sönder och samman med sitt avsågade hagelgevär.

Sammanfattning

Skelettet som allt annat hängs upp på kallar man huvudintrig - detta är den egentliga handlingen.
För att ge läsaren en känsla av att berättelsen är fylld av liv lägger du till underintriger.
Underintrigerna utgår från aktörerna (såväl huvudpersonen, "motståndaren" som andra mer underordnade aktörer) i boken, och underintrigerna kan vara mer eller mindre fristående, men det är en stor fördel om man kan få underintrigerna och huvudintrigen att mötas på slutet. Det ger en extra effekt som läsaren brukar uppskatta.
Underintrigerna kan också användas som en hjälp för dig att få huvudintrigen att gå i rätt riktning.
Tänk dig att din huvudperson plötsligt skulle behöva befinna sig i Paris, för du vill det helt enkelt.
Men hur ska du få huvudpersonen dit, utan att din läsare tycker att det verkar konstigt och omotiverat?
Jo, låt en av de andra aktörerna (och låt gärna den aktören bo i Paris) skicka ett kärleksbrev till huvudpersonen, där en romantisk träff i Eiffeltornets skugga utlovas. Att denna aktör har helt andra tankar i bakhuvudet visar du förstås i denna aktörs underintrig.
Ja, nu vet du hur du kan berika din roman eller novell med underintriger!
Lycka till :-)
Bonus till Dig: jag har skapat en helautomatisk intrig-generator som kan funka som inspirationskälla när du vill hitta på spännande intrigidéer, testa den gärna:
Intrig-skaparen!http://www.forfattartips.se/underintriger.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar