Translate

fredag 13 november 2015

I skrivarlyan idag

Idag har jag lämnat rättningen av romanen med Viveka och Rikard och skriver på romanen om Everest. Det är en ganska märklig relation som han har med en annan karaktär. Han är först hånfull och otrevlig emot den här karaktären men efter hand tinar han upp. Han har så mycket att bearbeta och är så bitter emot livet att han inte kan se klart. Trots att han är rik är han inte lycklig. För honom har livet tagit slut och han vill bara krypa ihop i fosterställning.

Förutom hans sinnesstämning har jag gjort research om Irland och då främst Cork och Kinsale eftersom romanen utspelar sig där. Eftersom scenerna till största delen utspelar sig på ett stort slott har jag fördjupat mig i den gotiska arkitekturen genom att läsa om det men också genom att se på bilder på medeltida slott.

Just nu måste jag jobba på den andra karaktären eftersom jag har koncentrerat mig först på Everest så har hon kommit i skymundan. Det måste jag ändra på och därför intervjua min karaktär med olika frågor. Jag intervjuar alltid mina karaktärer genom att känna in hur de skulle agera, tänka i olika situationer. ©  Peter Knagert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar