Translate

söndag 8 november 2015

Karaktärerna - syskonen Kearney/Adelheim

Tankar i skrivarlyan idag om syskonkärlek.
jag tänker att syskonkärlek kan faktiskt uppträda både i en vanlig familj där man är helsyskon men det kan också vara lika härligt med en familj där det ingår flera halvsyskon blandat med helsyskon.

I mina tre romaner om bröderna Kearney/Adelheim skildrar jag deras syskonkärlek som ibland är ganska rå och hjärtlig men ändå hjärteöm liksom. Syskonen tycker verkligen om varandra, trots sina tillkortakommanden eller kanske just därför, jag vet inte. I vilket fall som helst så ställer de upp för varandra, vilket jag själv anser är oerhört viktigt i en syskonrelation. Man ska veta att hon/han finns där för att trösta, hjälpa, ge råd, pusha på osv.

Jag tänker som så att om man blandar karaktärer som är halvsyskon och helsyskon och också väldigt olika får man en bra mix att skriva om. Då blir det liksom aldrig tråkigt eftersom syskonen agerar helt på egen hand och utefter sina egna förutsättningar. ©  Peter Knagert
Ella och Everest halvsyskon 
John och Erika halvsyskon
Rikard halvbror till ovanstående personer
Däremot är John och Everest bröder
Men damerna är alltså halvsystrar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar