Translate

söndag 29 november 2015

Att känna för sina karaktärer i en bok

Det är svårt när karaktärerna drar i mig. Om det vore möjligt skulle jag önska att få vara i alla de ställen som mina karaktärer befinner sig. Jag vill vandra med Johanna och Sten Långe på Stockholmen och känna vinden och havets brus. Jag vill vandra i gränderna och gå uppemot det ståtliga slottet och hälsa på kungen. Jag vill vara med på alla de kalas som Johanna och Sten vistas på och lyssna på Johannas berömda sångstämma. Att få befinna sig på 1100 talet en stund vore trevligt. Jag vill följa med tiggarpojken Jeppe mus och adelsonens i deras lekar. Jag vill befinna mig tillsammans med den hemlige riddaren och dela han/hennes hemlighet.

   Samtidigt vill jag befinna mig på 1700 talet där Abigail och Seth lever sina glamorösa liv i England. Jag vill följa med Abigail när hon förändras under Seths händer. Jag vill vara med då Seth förtäljer henne om sin stora och mörka hemlighet. Dessutom vill jag uppleva Carlise och Seths brors märkliga kärlekshistoria.

Men åh andra sidan vill jag finnas på Irland på ett stort och ståtligt slott där historien kring Everest och Elisabeth utspelar sig. Historien utspelar sig också i cirkuslivet och jag vill känna de dofter som finns där och uppleva livet där. Jag vill följa med Everest när han är nere på botten och iaktta honom när han tar sig uppåt igen.

Jag vill följa med Rikard och Viveka när de lever lyxliv och besöka deras glamorösa arbetsplats i New York. Jag vill känna och uppleva allt som de upplever, deras heta känslor och omtumlande tankar. Vill se hur de båda vaknar upp till en ny dag med nya infallsvinklar.

Åh andra sidan så drar Knut i mig och ber mig att följa med honom på 1600 talet i barockens tid tillsammans med hans fiol. Han reser runt och besöker slott och herresäten i Europa med sin fiol. Han vistas också på sitt slott i Sverige där hans mor enträget vill att han ska gifta sig med en lämplig flicka. Men den flicka han själv vill ha är tyvärr inte lämplig i något avseende.

Jag vill följa med Alfrida och Sienna till Egobark, detta märkliga och onda fantasyland där några speciella varelser bor. Jag vill utforska deras mark och deras seder och bruk, förundra mig och förfäras över vad jag ser. Jag vill vara med Alfrida när hon strider emot hiskeliga fiender och hålla Sienna i handen då hon möter kärleken i form av en ondskefull man.

Dessutom vill jag befinna mig där John Kearney är i New York och i Dublin. Iaktta honom då han arbetar med tungt kriminella människor. Jag vill försöka förstå honom när det gäller hans kärleksliv. Jag vill lindra hans smärta när det gäller relationen mellan han och hans far. Jag vill viska till honom att han borde vara försiktig när det gäller en viss dam som kan ta ifrån honom allt.

Alla dessa karaktärer drar i mig ifrån olika håll. Men just nu är det Rikard och Viveka som ligger i framkant, den boken ska bli först klar. Jag har BARA rättningen kvar men det är väldigt tråkigt. Då och då gör jag djupdykningar i romanen om Everest. Just nu försöker jag verkligen att hålla mig till det men det är svårt. ©  Peter Knagert
Everest Kearney
Alfrida Elfstrand det är två av karaktärerna





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar