Translate

lördag 28 november 2015

Släktromanen om familjen Kearney/Adelheim på Irland, i New York och Sverige

Att gå in i en karaktär är härligt!
Förut har John Kearney varit som en gåta för mig, den tredje av bröderna men i dag har jag bara skrivit och skrivit om honom. Plötsligt förstår jag mig på honom och vet om hans brister men också det som han är bra på. När jag tänker på John går det upp för mig hur oerhört viktigt det är att båda föräldrarna verkligen visar att de älskar sitt barn. Han har en ganska cynisk syn på livet och kärleken och upplever den rätt sent i livet. Istället fokuserar han på sin karriär, vilken är lysande.

Han är en rätt ensam person innerst inne fastän han omger sig med mycket folk varje dag. Det finns något i hans liv som är väldigt viktigt och det håller han dock fast vid men det som han vill ha det är svårt att få.

Den första scenen har jag skrivit nu där han och hans far Fabbe Kearney agerar emot varandra. Stämningen är hätsk och det är också där som romanen får sin början. Varje roman har sin början och jag är så glad att jag även har hittat just öppningen för denna bok där John är huvudperson.

Jag har nu skrivit en mall för vad som skall hända i romanen, det gjorde jag ute i solen när jag satt i en av trädgårdsfåtöljerna i eftermiddag. Det var ett sådant där magiskt ögonblick, då när jag har en total klar bild av vad som skall hända. Ett ögonblick av lycka när man inte tvekar alls på hur handlingen skall vara. Jag tycker att det är just det ögonblicket som man hela tiden eftersträvar som författare, i alla fall är det så för mig. ©  Peter Knagert

John Kearney bror till Everest Kearney och halvbror till Rikard Adelheim- Kearney

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar