Translate

söndag 8 november 2015

Att skriva en bok- Aktörer eller karaktärer

Aktörer
Ett persongalleri bestående av trovärdiga och komplexa aktörer är avgörande för din berättelses kvalitet.
Du kan utveckla personerna / aktörerna på flera sätt, de viktigaste följer nedan:
Fakta
Personerna har sina speciella hem, sina ägodelar, sin medicinska historia, sin möbelsmak, sina politiska åsikter.
Förutom att skapa trovärdighet kan denna typ av fakta förmedla information om historien: Dricker hjälten single-malt whisky för att han älskar smaken, eller därför att det är typiskt för män i hans sociala ställning, eller bara för att du själv gör det?
Symbolisk association
Du kan associera en person till föremål eller stämningar på ett metaforiskt sätt (kanske hon ser ett rostigt svärd, eller promenerar i en äppelodling i full blom, eller råkar ut för ett våldsamt åskväder).
Dessa associationer är inte alltid fullt begripliga för läsaren till en början (eller för författaren!), men de verkar på ett undermedvetet plan.
Symboliska associationer kan vara:
medvetetna arketyper (kungen, häxan, prinsessan, riddaren...),
det kan också handla om att förbinda dina personer till liknande figurer inom litteraturen.
Eller du kan använda symboler enligt ett privat system som läsaren får eller inte får ett medvetet grepp om.
Tal
Personens tal (både innehållet/orden och stilen/sättet att uttrycka sig på) hjälper till att visa fram personligheten:
blyg och tystlåten, aggressiv och uppriktig, humoristisk.
Både innehåll och stil bör spegla personens sociala och etniska bakgrund utan stereotyper. Om en person pratar som en bok, bör hans eller hennes bakgrund motivera detta ganska artificiella sätt att uttrycka sig på. Om en person har svårt att finna ord, är det något som har en viss betydelse och orsak.
Beteende
Allting, från bordsskick till förmågan att ducka för en snyting, bör på något sätt stämma med vad vi redan vet om personen.
Samtidigt är det en fördel om nya sidor i personligheten avslöjas. Beteende under olika former av stress är särskilt avslöjande och intressant, ty under stress kommer våra kärnor fram.
Motivation
Personerna bör ha goda och tillräckliga skäl för sina handlingar, och handlingarna bör genomföras med hjälp av rimliga kunskaper.
Om vi som läsare inte tror att personen skulle göra så som författaren berättar för oss faller historien samman som ett korthus.
Exempelvis: Den helt normala bilförsäljaren och familjeförsörjaren Agnetha Johansson hugger plötsligt ned sin chef, gör karriär som solopianist, och flyger därefter i ett egenbyggt rymdskepp iväg till Andromedagalaxen. Hmmm...
Utveckling
Personerna i din berättelse bör reagera på sina erfarenheter genom att förändras - eller genom att arbeta hårt för att undvika att förändras.
När de försöker nå sina mål, när de råkar ut för konflikter, när de misslyckas eller lyckas och när de möter nya problem, kommer de inte att fortsätta att vara exakt lika som de var innan.
Om en person är likadan i slutet av en berättelse som den var i början, bör åtminstone läsaren ha förändrats och blivit medveten om vilka faktorer som hindrat personen från att växa och utvecklas.





Anteckningar om personer
Ett bra sätt att lära känna dina aktörer är att fylla i ett "protokoll" - åtminstone för de viktigaste personerna.
Här får du ett exempel på hur det kan se ut:
Anteckningar om personer
Kategorier
Fakta
Namn
Ulla Andersson
Hur stor roll i berättelsen (1-5)
4
Ondhetsfaktor (1-5)
3
Godhetsfaktor (1-5)
1
Bor
Centralt i Marseille
Födelsedag och Födelseort
1943, Ullareds BB
Längd / Vikt / Fysisk beskrivning
167 cm / 68,3 kg / grått hår, ärr över vänstra kinden
Medborgarskap / etniskt ursprung
Fransk medborgare / svensk
Föräldrarnas namn och Yrken
Mamma Clara var biologiprofessor och pappa Joshua var järnvägsarbetare i USA
Övriga familjemedlemmar
Taxen Oskar
Make eller älskare
Avlivade sin man redan i början av åttiotalet
Vänners namn och yrken
Bertil, slaktare i utkanten av Marseille / Pierre, barberaren
Utbildning
Trafikskolelärarinneutbildningen i Paris
Yrke / arbetsgivare
Trafikskolelärarinna / La premiere l'ecole de la Trafic en Marseille
Social klass
Lägre medelklass
Lön
Låg
Politiska åsikter
Ingen uppfattning om politik
Hobby / rekreation
Bygga radioapparater
Personliga egenskaper (fantasi, smak, etc)
Tämligen konkret, tycker om när allt är lugnt och tyst
Ambitioner
Vill ge sin gamla mor en resa långt bort - helst till Australien
Rädsla / oro / neuroser
Är orolig för att hennes högerben ska fastna i hissdörrar
Intelligens
Medel
Empatisk förmåga
Noll
Sinne för humor
Inget alls
Mest smärtsamma förlust / besvikelse
När pappan slog henne hela uppväxten
Mest lärorika / meningsfulla upplevelse
När hon avlivade sin man
Hälsa / kondition / kännetecken / funktionshinder
Vid god vigör, men haltar på grund av en gammal knäskada (granatsplitter)
Smak vad gäller mat, dryck, konst, musik, litteratur, inredning, kläder
Okryddat och överstekt är gott, musik är onödigt, litteratur är fånigt, möbler är fula
Förhållande till alkohol / droger
Rökte som ung, tar lite rödvin ibland
Inställning till livet
Det finns så mycket viktigt att göra
Inställning till döden
Aldrig tänkt på
Livsfilosofi (i en mening)
Akta er


Du kommer inte att kunna använda all denna information, och kanske du vill lägga till egna kategorier, men ett CV av denna typ bidrar säkert till att göra din aktör mer levande för ditt inre.
Det kan också ge dig bra idéer om allt från att förklara aktörens vilja att ge sig in i dramatiska händelser till att hitta scener som påvisar aktörens personliga egenskaper.
Ett aktörsprotokoll kommer till nytta i din "projektbibel" (mer om projektbibeln kan du läsa
 här), och hjälper dig hålla reda på alla de oräkneliga detaljer som finns i din historia :-)
http://www.forfattartips.se/aktorer.php


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar