Translate

söndag 13 september 2015

Högkänsliga på skolbänken

I skolbänken – högkänsliga och utbildning Det som följer är för både högkänsliga personer och föräldrar till högkänsliga barn, antingen de själva är känsliga eller inte. Så den här gången kommer jag att hänvisa till högkänsliga personer i tredje person pluralis snarare än i första: alltså ”de”, inte ”vi”. Högkänsliga personer i skolbänken är i regel  samvetsgranna  alerta och observanta  snabba att förstå vad lärarna vill  kreativa  nyfikna  självmotiverande  reflekterande  medvetna om tidsfrister och i behov av att göra upp planer blir ofta  extra besvärade av att genomföra prov på tid  illa till mods av att framträda, såvida de inte är väl förberedda och har fått uppmuntran  sårade av hård kritik  särskilt hjälpta av att höra vad de har gjort bra  fort skamsna behöver inga  tillrättavisningar Förslag: Försök välja lärare och studiemiljöer som är bäst lämpade för personer med ovanstående egenskaper! Om en lärare/handledare har visat sig särdeles hjälpsam, be personen i fråga att rekommendera andra som är likasinnade. Tveka inte att låta någon lägga ett gott ord för dig (eller ditt barn) hos nästa lärare. Högkänslighet Comfort Zone, augusti 2008 Copyright © 1999-2010 Elaine N. Aron, Ph.D. All rights reserved Copyright © 2012 den svenska översättningen EM Bruhner. Alla rättigheter reserverade Fler artiklar och information finns att hämta på www.hsperson.se I början av ett skol- eller studieår är det oundvikligt att högkänsliga påverkas av omställningen som denna nya tillvaro innebär. Ibland behöver de göra en paus för att reflektera och hämta nya krafter. Men det kan vara svårt att ta sig den tiden, eftersom det är i terminens början som sociala kontakter knyts eller återupptas. Snarare än att dra sig tillbaka till ett stilla rum bör högkänsliga personer ge sig ut och träffa nya människor oftare än vad de annars skulle göra, så att de inte känner sig utanför längre fram. Högkänsliga personer bör inse att om de vill ha framgångar på längre sikt, är det lika viktigt med sociala kontakter som med studier. De måste balansera mellan dessa två världar, men på det här stadiet kan inte båda världarna vara perfekta. Motion, ordning och reda i hemmet samt kontakt med familj och vänner måste kanske få hamna lägre på prioritetslistan. I början av ett skol- eller studieår kan det gå både upp och ner rent känslomässigt. Mycket kommer att gå dåligt eller inte lika bra som förväntat. Högkänsliga personer måste vara inställda på detta, så att de inte kommer ur gängorna på grund av ett skenbart misslyckande eller en period av oro, depression eller destruktiv självkritik. I stället måste de vara fast förankrade i verkligheten – omställningen är ett svårt skede. De måste få tillräckligt med sömn, äta rätt, komma ut i naturen emellanåt och tillbringa tid med uppmuntrande människor. Om möjligt bör de vara utvilade och på gott humör när de stiftar nya bekantskaper, eller vänta till ett annat tillfälle. Högkänsliga personer trivs med att lära sig nya saker. Ju mer utbildning de får desto mer kan de bidra till världen. Visst kan de studera på egen hand, men ett papper från en riktig läroanstalt kan ge dem den respekt de behöver för att kunna ha ett visst inflytande och göra sina goda idéer hörda. Därför är det väsentligt för dem att känna sig hemma i studiemiljöer. ”Väl börjat hälften vunnet”. Se därför till att få en bra början, dock inom högkänslighetens ramar. Elaine N. Aron Augusti 2008
http://unpub.eclipse.homepagetool.ch/var/m_6/61/619/2330/74804-12.02.12%20-%20I%20skolb%C3%A4nken%20-%20h%C3%B6gk%C3%A4nsliga%20och%20utbildning.pdf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar