I skolbänken – högkänsliga och utbildning
Det som följer är för både högkänsliga personer och föräldrar till högkänsliga
barn, antingen de själva är känsliga eller inte. Så den här gången kommer jag att
hänvisa till högkänsliga personer i tredje person pluralis snarare än i första:
alltså ”de”, inte ”vi”.
Högkänsliga personer i skolbänken
är i regel
samvetsgranna
alerta och observanta
snabba att förstå vad lärarna vill
kreativa
nyfikna
självmotiverande
reflekterande
medvetna om tidsfrister och i behov av att göra upp planer
blir ofta
extra besvärade av att genomföra prov på tid
illa till mods av att framträda, såvida de inte är väl förberedda och har
fått uppmuntran
sårade av hård kritik
särskilt hjälpta av att höra vad de har gjort bra
fort skamsna
behöver inga
tillrättavisningar
Förslag:
Försök välja lärare och studiemiljöer som är bäst lämpade för personer med
ovanstående egenskaper! Om en lärare/handledare har visat sig särdeles hjälpsam,
be personen i fråga att rekommendera andra som är likasinnade. Tveka
inte att låta någon lägga ett gott ord för dig (eller ditt barn) hos nästa lärare.
Högkänslighet
Comfort Zone, augusti 2008
Copyright © 1999-2010 Elaine N. Aron, Ph.D. All rights reserved
Copyright © 2012 den svenska översättningen EM Bruhner. Alla rättigheter reserverade
Fler artiklar och information finns att hämta på www.hsperson.se
I början av ett skol- eller studieår är det oundvikligt att högkänsliga påverkas
av omställningen som denna nya tillvaro innebär. Ibland behöver de göra en
paus för att reflektera och hämta nya krafter. Men det kan vara svårt att ta sig
den tiden, eftersom det är i terminens början som sociala kontakter knyts eller
återupptas. Snarare än att dra sig tillbaka till ett stilla rum bör högkänsliga
personer ge sig ut och träffa nya människor oftare än vad de annars skulle göra,
så att de inte känner sig utanför längre fram. Högkänsliga personer bör inse att
om de vill ha framgångar på längre sikt, är det lika viktigt med sociala kontakter
som med studier. De måste balansera mellan dessa två världar, men på det
här stadiet kan inte båda världarna vara perfekta. Motion, ordning och reda i
hemmet samt kontakt med familj och vänner måste kanske få hamna lägre på
prioritetslistan.
I början av ett skol- eller studieår kan det gå både upp och ner rent känslomässigt.
Mycket kommer att gå dåligt eller inte lika bra som förväntat.
Högkänsliga personer måste vara inställda på detta, så att de inte kommer ur
gängorna på grund av ett skenbart misslyckande eller en period av oro,
depression eller destruktiv självkritik. I stället måste de vara fast förankrade i
verkligheten – omställningen är ett svårt skede. De måste få tillräckligt med
sömn, äta rätt, komma ut i naturen emellanåt och tillbringa tid med uppmuntrande
människor. Om möjligt bör de vara utvilade och på gott humör när
de stiftar nya bekantskaper, eller vänta till ett annat tillfälle.
Högkänsliga personer trivs med att lära sig nya saker. Ju mer utbildning de får
desto mer kan de bidra till världen. Visst kan de studera på egen hand, men ett
papper från en riktig läroanstalt kan ge dem den respekt de behöver för att
kunna ha ett visst inflytande och göra sina goda idéer hörda. Därför är det
väsentligt för dem att känna sig hemma i studiemiljöer. ”Väl börjat hälften
vunnet”. Se därför till att få en bra början, dock inom högkänslighetens ramar.
Elaine N. Aron
Augusti 2008
http://unpub.eclipse.homepagetool.ch/var/m_6/61/619/2330/74804-12.02.12%20-%20I%20skolb%C3%A4nken%20-%20h%C3%B6gk%C3%A4nsliga%20och%20utbildning.pdf
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar