Vi startade lektionen med att repetera de utmärkande dragen för detet och överjaget för att sedan skildra
jagets utmärkande drag. Jaget måste till skillnad
från detet ta hänsyn både inåt (på detet och överjaget) men också på
omgivningens krav. På detta sätt fungerar jaget utefter realitetsprincipen.
Jaget vill också få sina behov tillfredsställda och uppfyllda men kan till
skillnad från detet vänta och skjuta upp behovstillfredsställelsen till ett
senare tillfälle.
Du grälar med din sambo och din omdelbara tanke är att du vill slå honom på
käften (Detet), Överjaget säger då NEJ, du får inte slå! Jaget måste få utlopp
för sin ilska/aggression och väljer då att rusa ut ur rummet och smälla igen
dörren. Jaget anpassar sig till omgivningen, det är inte ok att slå, men mer ok
att smälla igen dörren.
På lektionen tittade vi även på några utav de försvar som jaget använder
för att bevara den psykiska balansen mellan överjaget och detet, men också för
att hålla ångesten i schack. Jaget använder alltså försvar när vi
blir frustrerade eller känner oss hotade tex. när detet ger oss farliga
impulser eller då överjaget ställer för höga krav. Detta ger oss ångest, och
denna ångest måste jaget hantera. Jaget hanterar ångesten genom att Jag försvar
och kan därigenom behålla den psykiska balansen! Så ångesten är ett hot som
måste bemästras. JAgförsvar används alltså som ett skydd mot inre hotande
krafter, för att hålla ångesten i schack, för att bevara vår självkänsla då den
hotas, som skydd mot obehagliga/traumatiska minnen, vid besvikelser och kriser
i livet.
Som läxa vill jag att ni löser ÖVNING FÖRSVARSMEKANISMER som du har i
ditt stencilmaterial om Freud! Så går vi igenom de rätta svaren på lektionen.
Jag vill att du till ett prov känner till följande försvar:
§
Reaktionsbildning
§
Regression
§
Förnekande
§
Förskjutning
§
Bortträngning
§
Rationalisering
§
Projicering
Vi läste berättelsen om Marie W och kikade på vilka försvar MArie och
hennes mamma uppvisar. Ni fick också utkristallisera Maries personlighet
utifrån Freuds personlighetstruktur (detet, jaget, och överjaget).
Ni som inte var med på lektionen måste lösa uppgiften och ladda upp ber
lösning på itslearning.
Vi började också kika på Freuds utvecklingsteori som han kallar den
psykosexuella teorin. Freud menar ju att vi människor drivs av våra drifer:
Libido och aggressionsdriften.
Och när det kommer till utvecklingen är det libidon som är i fokus. Libidon
tillfredsställs på olika sätt i olika faser, och blir inte
libidon tillfredsställd i en fas, fixeras individen och kan enligt
Freud utveckla en neurotisk karaktär senare i livet. Libidon är knuten till
olika erogena zoner/kroppsdelar. Freud pratar om den orala, anala, falliska,
latenta och genitala fasen.
Oral fas ca 0-1 år. Munnen erogen zon.
Barnet behöver få sitt sugbehov tillfredsställt annars är risken att barnet
fixeras och utvecklar en oral personlighet
Anal fas – 1-3 år. Den fysiska utvecklingen har gjort att den erogena zonen har flyttats från
munnen till ändtarmsöppning/urinrörsöppning. Barn utvecklas i denna ålder till
en egen självständig individ. Hämmas barnet i denna utveckling fixeras personen
i denna fas och utvecklar en anal personlighet tex. skulle Freud förklarar
tvångstankar och tvångshandlingar med att personen fixeras i den anala fasen.
Perioden är en tid av trots, jag kan själv, vill själv. En maktkamp mellan barn
och föräldrar! Barnen kan nu kontrollera sin avföring och detta ger barnet en
känsla av makt.
Nästa gång fortsätter vi med den falliska fasen.
Det är många nya ord och begrepp som ni behöver lära in, och att associera
begrepp med bilder, eller händelser och eller egna erfarenheter är en bra metod
för att lära sig. Att sätta in ordet i ett sammanhang, att relatera till egen
verklighet gör att vi lättare minns tex män som blir förkylda blir mer
ynkliga kvinnor?, och går tillbaka i utvecklingen (obs inte alla män såklart
:)) – här är det frågan om regression. https://ninaemilsson.wordpress.com/2014/01/31/lektion-3-freud-fortsattning/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar