Translate

lördag 1 augusti 2015

Min skrivarlya- att skriva en bok om kärlek och romance

Idag har jag skrivit hela dagen. Jag har suttit ute på gräsmattan som jag för övrigt har klippt idag. Det har varit uppehåll hela dagen och därför har jag också varit ute hela tiden. Jag skriver fortfarande på min 2015 års roman. Mina karaktärer Viveka och Rikard har idag varit oense om en speciell sak och jag har följt deras båda åsikter med stor behållning.

Det är underbart att känna in sig i en karaktärs sinnesstämning och kroppsspråk. En man beter sig på ett annat sätt än en kvinna gör och vice versa. Jag ler när jag tänker på deras monolog som de har haft idag. Det är som Viveka säger vid ett tillfälle, att om någon hade hört dem så skulle de förmodligen tro att de var tokiga. De har idag talats vid i sina mobiler.

Jag är i slutet av boken nu och många nya karaktärer kommer in i handlingen på grund av en festlighet som inträffar. Alla dessa karaktärer har så klart anknytning till dem båda. Jag tror att man som läsare faktiskt förstår varför Rikard har uppträtt som han har gjort tidigare, när man lärt känna honom. När Viveka sedan träffar hans släkt så tror jag också att hon också förstår ett och annat.

Familjen formar oss ju antingen vi vill det eller inte. Det är ju ändå vår grund som vi står på här i livet, familjen. När jag har kommit så långt fram i boken har de genomgått en del svårigheter och problem men kommit helskinnande igenom dem. Själv tror jag på lyckliga slut, sk. romance-feeling.

Kärlek- romantik- heta känslor- åtrå, det är ingredienser som gör en bra roman tycker jag.

Jag tackar för en underbar dag och för att solen har varit uppe hela dagen. Min fru har lagat maten idag så jag har bara ägnat mig åt att skriva och skriva. Jag är nöjd. ©  Peter Knagert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar