Translate

fredag 6 november 2015

Att skriva en bok- Avläsa hur en karaktär är

Jag vet att det inte tar många sekunder innan vi har läst av en annan människa. Det är något jag tänker på när det gäller att skriva en bok, dvs. hur karaktärerna uppfattar varandra och hur mycket de hinner att tänka på hur den andre personen ser ut. Den där omedelbara kontakten där vi försöker att bilda oss en uppfattning om en helt främmande människa är märklig. Efteråt kan jag ibland medge att det jag först tänkte om den personen faktiskt inte stämmer alls. Jag vet att en människa inte helt säker kan veta exakt hur en annan människa är även om vi tror det. Men vi kan bilda oss en uppfattning om den människan utifrån vad vi ser. Nästa steg är att tala med människan och få ytterligare pusselbitar att falla på plats. Därifrån kan man observera personen och denne handlingar för att få ytterligare en dimension av hur hon/han är.

När vi observerar en annan främmande människa tittar vi också på hur de är klädda och deras rörelser och tonfall. Det är tankar jag har när mina böcker blir till. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar