Aktörer
Ett persongalleri bestående av trovärdiga och komplexa aktörer är avgörande
för din berättelses kvalitet.
Du kan utveckla personerna / aktörerna på flera sätt, de viktigaste följer nedan:
Du kan utveckla personerna / aktörerna på flera sätt, de viktigaste följer nedan:
Fakta
Personerna har sina
speciella hem, sina ägodelar, sin medicinska historia, sin möbelsmak, sina
politiska åsikter.
Förutom att skapa trovärdighet kan denna typ av fakta förmedla information om historien: Dricker hjälten single-malt whisky för att han älskar smaken, eller därför att det är typiskt för män i hans sociala ställning, eller bara för att du själv gör det?
Förutom att skapa trovärdighet kan denna typ av fakta förmedla information om historien: Dricker hjälten single-malt whisky för att han älskar smaken, eller därför att det är typiskt för män i hans sociala ställning, eller bara för att du själv gör det?
Symbolisk association
Du kan associera en
person till föremål eller stämningar på ett metaforiskt sätt (kanske hon ser
ett rostigt svärd, eller promenerar i en äppelodling i full blom, eller råkar
ut för ett våldsamt åskväder).
Dessa associationer är inte alltid fullt begripliga för läsaren till en början (eller för författaren!), men de verkar på ett undermedvetet plan.
Symboliska associationer kan vara:
medvetetna arketyper (kungen, häxan, prinsessan, riddaren...),
det kan också handla om att förbinda dina personer till liknande figurer inom litteraturen.
Eller du kan använda symboler enligt ett privat system som läsaren får eller inte får ett medvetet grepp om.
Dessa associationer är inte alltid fullt begripliga för läsaren till en början (eller för författaren!), men de verkar på ett undermedvetet plan.
Symboliska associationer kan vara:
medvetetna arketyper (kungen, häxan, prinsessan, riddaren...),
det kan också handla om att förbinda dina personer till liknande figurer inom litteraturen.
Eller du kan använda symboler enligt ett privat system som läsaren får eller inte får ett medvetet grepp om.
Tal
Personens tal (både
innehållet/orden och stilen/sättet att uttrycka sig på) hjälper till att visa
fram personligheten:
blyg och tystlåten, aggressiv och uppriktig, humoristisk.
Både innehåll och stil bör spegla personens sociala och etniska bakgrund utan stereotyper. Om en person pratar som en bok, bör hans eller hennes bakgrund motivera detta ganska artificiella sätt att uttrycka sig på. Om en person har svårt att finna ord, är det något som har en viss betydelse och orsak.
blyg och tystlåten, aggressiv och uppriktig, humoristisk.
Både innehåll och stil bör spegla personens sociala och etniska bakgrund utan stereotyper. Om en person pratar som en bok, bör hans eller hennes bakgrund motivera detta ganska artificiella sätt att uttrycka sig på. Om en person har svårt att finna ord, är det något som har en viss betydelse och orsak.
Beteende
Allting, från bordsskick
till förmågan att ducka för en snyting, bör på något sätt stämma med vad vi
redan vet om personen.
Samtidigt är det en fördel om nya sidor i personligheten avslöjas. Beteende under olika former av stress är särskilt avslöjande och intressant, ty under stress kommer våra kärnor fram.
Samtidigt är det en fördel om nya sidor i personligheten avslöjas. Beteende under olika former av stress är särskilt avslöjande och intressant, ty under stress kommer våra kärnor fram.
Motivation
Personerna bör ha goda
och tillräckliga skäl för sina handlingar, och handlingarna bör genomföras med
hjälp av rimliga kunskaper.
Om vi som läsare inte tror att personen skulle göra så som författaren berättar för oss faller historien samman som ett korthus.
Exempelvis: Den helt normala bilförsäljaren och familjeförsörjaren Agnetha Johansson hugger plötsligt ned sin chef, gör karriär som solopianist, och flyger därefter i ett egenbyggt rymdskepp iväg till Andromedagalaxen. Hmmm...
Om vi som läsare inte tror att personen skulle göra så som författaren berättar för oss faller historien samman som ett korthus.
Exempelvis: Den helt normala bilförsäljaren och familjeförsörjaren Agnetha Johansson hugger plötsligt ned sin chef, gör karriär som solopianist, och flyger därefter i ett egenbyggt rymdskepp iväg till Andromedagalaxen. Hmmm...
Utveckling
Personerna i din
berättelse bör reagera på sina erfarenheter genom att förändras - eller genom
att arbeta hårt för att undvika att förändras.
När de försöker nå sina mål, när de råkar ut för konflikter, när de misslyckas eller lyckas och när de möter nya problem, kommer de inte att fortsätta att vara exakt lika som de var innan.
Om en person är likadan i slutet av en berättelse som den var i början, bör åtminstone läsaren ha förändrats och blivit medveten om vilka faktorer som hindrat personen från att växa och utvecklas.
När de försöker nå sina mål, när de råkar ut för konflikter, när de misslyckas eller lyckas och när de möter nya problem, kommer de inte att fortsätta att vara exakt lika som de var innan.
Om en person är likadan i slutet av en berättelse som den var i början, bör åtminstone läsaren ha förändrats och blivit medveten om vilka faktorer som hindrat personen från att växa och utvecklas.
Anteckningar om personer
Ett bra sätt att lära känna dina aktörer är att fylla i ett
"protokoll" - åtminstone för de viktigaste personerna.
Här får du ett exempel på hur det kan se ut:
Här får du ett exempel på hur det kan se ut:
Anteckningar om personer
|
|
Kategorier
|
Fakta
|
Namn
|
Ulla Andersson
|
Hur stor roll i berättelsen (1-5)
|
4
|
Ondhetsfaktor (1-5)
|
3
|
Godhetsfaktor (1-5)
|
1
|
Bor
|
Centralt i Marseille
|
Födelsedag och Födelseort
|
1943, Ullareds BB
|
Längd / Vikt / Fysisk beskrivning
|
167 cm / 68,3 kg / grått hår, ärr över vänstra kinden
|
Medborgarskap / etniskt ursprung
|
Fransk medborgare / svensk
|
Föräldrarnas namn och Yrken
|
Mamma Clara var biologiprofessor och pappa Joshua var järnvägsarbetare i
USA
|
Övriga familjemedlemmar
|
Taxen Oskar
|
Make eller älskare
|
Avlivade sin man redan i början av åttiotalet
|
Vänners namn och yrken
|
Bertil, slaktare i utkanten av Marseille / Pierre, barberaren
|
Utbildning
|
Trafikskolelärarinneutbildningen i Paris
|
Yrke / arbetsgivare
|
Trafikskolelärarinna / La premiere l'ecole de la Trafic en Marseille
|
Social klass
|
Lägre medelklass
|
Lön
|
Låg
|
Politiska åsikter
|
Ingen uppfattning om politik
|
Hobby / rekreation
|
Bygga radioapparater
|
Personliga egenskaper (fantasi, smak, etc)
|
Tämligen konkret, tycker om när allt är lugnt och tyst
|
Ambitioner
|
Vill ge sin gamla mor en resa långt bort - helst till Australien
|
Rädsla / oro / neuroser
|
Är orolig för att hennes högerben ska fastna i hissdörrar
|
Intelligens
|
Medel
|
Empatisk förmåga
|
Noll
|
Sinne för humor
|
Inget alls
|
Mest smärtsamma förlust / besvikelse
|
När pappan slog henne hela uppväxten
|
Mest lärorika / meningsfulla upplevelse
|
När hon avlivade sin man
|
Hälsa / kondition / kännetecken / funktionshinder
|
Vid god vigör, men haltar på grund av en gammal knäskada (granatsplitter)
|
Smak vad gäller mat, dryck, konst, musik, litteratur, inredning, kläder
|
Okryddat och överstekt är gott, musik är onödigt, litteratur är fånigt,
möbler är fula
|
Förhållande till alkohol / droger
|
Rökte som ung, tar lite rödvin ibland
|
Inställning till livet
|
Det finns så mycket viktigt att göra
|
Inställning till döden
|
Aldrig tänkt på
|
Livsfilosofi (i en mening)
|
Akta er
|
Du kommer inte att kunna använda all denna information, och kanske du vill
lägga till egna kategorier, men ett CV av denna typ bidrar säkert till att göra
din aktör mer levande för ditt inre.
Det kan också ge dig bra idéer om allt från att förklara aktörens vilja att ge sig in i dramatiska händelser till att hitta scener som påvisar aktörens personliga egenskaper.
Ett aktörsprotokoll kommer till nytta i din "projektbibel" (mer om projektbibeln kan du läsa här), och hjälper dig hålla reda på alla de oräkneliga detaljer som finns i din historia :-)
Det kan också ge dig bra idéer om allt från att förklara aktörens vilja att ge sig in i dramatiska händelser till att hitta scener som påvisar aktörens personliga egenskaper.
Ett aktörsprotokoll kommer till nytta i din "projektbibel" (mer om projektbibeln kan du läsa här), och hjälper dig hålla reda på alla de oräkneliga detaljer som finns i din historia :-)
http://www.forfattartips.se/aktorer.php
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar