Translate

lördag 2 januari 2016

Att skriva bröllopslöften

I en av mina böcker om romantrilogin skriver jag om ett par som gifter sig. Just nu bättrar jag på deras bröllopslöften till varandra. Jag tror på att skriva individuella bröllopslöften som sätter parets kärlek i centrum, deras bakgrund etc. Alla bröllopslöften passar inte alla, helt enkelt och därför behöver alla kärlekspar egna individuella och unika löften.

Jag skriver ju om tre bröder och det är alltså till en av dessa män som jag funderar på bröllopslöften ifrån honom till henne och ifrån henne till honom. Ponera att jag då skulle låta en bror till gifta sig så skulle inte de första bröllopslöftena som jag skrivit till den förste brodern bli lika bra för den andre eller tredje. Det beror ju helt enkelt på att vi är väldigt olika varandra och har olika slags utgångspunkter i våra liv.

Ett bröllopslöfte sätter parets kärlek i centrum, det blir liksom som en blinkande fyr kan man säga. Det ska vara ett eldigt tal, eller ett stillsamt tal, ett känslomässigt tal eller helst innehålla alla dessa tankar och känslor men på olika sätt.

Ett bröllopslöfte handlar också om hur långt i sin relation som man har kommit och vart man är på väg och framförallt vad man förväntar sig inför framtiden. Det blir mitt arbete den här helgen att få hans och hennes bröllopslöften att bli bra.  
©  Peter Knagert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar