Translate

söndag 10 januari 2016

Vad är negativt med att vara högkänslig?

Negativa saker med att vara högkänslig.
Ja det finns ju tyvärr en hel del även om det positiva överväger naturligtvis.
1. Att jag bokstavligt tolkar det som en person säger och väger in alldeles för mycket i det som de säger. De började förmodligen sitt samtal med att i vida termer säga något om ett ämne och flika in hur de tycker om det. Ok. Då tolkar jag det oftast liksom som att det i förlängningen också handlar om mig och vår relation förutom det ämne som de talar om. Det blir alltså mycket större och mer komplexare än det borde blivit ifrån början. Jag går all in liksom och analyserar i många trådar så att jag kanske har 25-30 trådar som jag funderar på i det som de har sagt i början på samtalet, vilket innebär att jag missar slutet på dialogen. Då får jag ofta fråga: vad sa du? jag hängde inte med kan du ta om det du sa tidigare? osv. Det är alltså väldigt jobbigt för det skapar så mycket ovisshet och osäkerhet som likt svarta fåglar kommer till mig. Det är oftast därför jag också är så fruktansvärt trött efter att ha pratat med någon. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar