Translate

lördag 9 januari 2016

Positiva saker med att vara en högkänslig person

Jag tänker lista en positiv i taget eftersom det finns så mycket som är positivt med att vara högkänslig

När det gäller mitt skrivande kan jag komma på flera saker som är positiva med tanke på mitt personlighetsdrag.

1. Jag hamnar väldigt ofta i flow tillståndet, dvs. jag fantiserar oerhört mycket och när detta händer då skriver jag omedelbart ner tankarna på ett kollegieblock eller om jag sitter vid datorn så knappar jag ner det med hjälp av tangenterna. När det gäller flow så kommer det alltså fram mer ingångar och utvägar i min berättelse och jag får istället för att välja en väg bestämma mig snabbt för en enda väg. Jag måste ju ha en intrig om en person och inte om alla de personer som finns i karaktärens närhet och där har jag väldigt svårt för att bestämma mig. Jag vill gärna gå in i varje karaktärs egna livsupplevelse fastän det är huvudkaraktären jag borde skriva om.

Detta har bland annat gett sig uttryck med att när jag började att skriva om Rikard Adelheim och hans kärlek Viveka Lundmark så upptäckte jag att han också hade två halvbröder och två halvsystrar. Jag hade ju kunnat låta det stanna därvid att bara talat om att de fanns men nej då känner jag mig tvingad (en inre röst och ett inre behov) av att också grotta in mig i deras liv.

Det som händer nu är att jag nu sitter med Rikards, Everests, Johns, Ellas, Erikas, samt en syster till som ännu är hemlig och slutligen också barnens mamma och pappa Kevin och Klara så det blev alltså en släktroman till slut. Det är liksom som att vara en spindel som går tillbaka i sin väv och tittar på hur blev det så här? var började det och hur slutar alltihopa? Jag nöjer mig alltså inte med BARA berättelsen om Rikard och Viveka. Och detta tillvägagångssätt är så typiskt för mig som är högkänslig och det är ju faktiskt ett väldigt positivt karaktärsdrag när man skriver eftersom att skriva är fantasi och kreativitet. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar