Translate

lördag 30 januari 2016

Att skriva en bok- vad är en riktig familj

Frågor som jag frågar mig idag

Vad är en riktig familj? och finns det en sådan? eller är det inte så att en familj faktiskt varierar ifrån familj till familj? Det tror jag att det gör, att varje familj genomgår en process där den anpassar sig efter det som händer själva familjen.

Det finns därmed inga enbart lyckliga familjer, eller enbart olyckliga familjer.
Snarare är det så att varje familj får sin beskärda del av kakan.
Frågan är nog istället hur de repar sig ifrån en tragedi och går vidare, det är nog egentligen det som är mest intressant som jag tycker det.

Min familj som jag skriver om Kearney/Adelheim är en väldigt ovanlig familj med många olika förgreningar. De genomgår och har genomgått olika tragedier men de har också haft oerhört mycket glädje i sina liv.

De är också väldigt olika som personer fastän de kommer ifrån samma familj, något som är viktigt att ta fasta på eftersom vi är individer. Bara för att man är en familj blir vi ju inte stöpta i samma form liksom.

Det är väldigt intressant det här med familjer och hur den fungerar. Det tänker jag väldigt mycket på när jag skriver om Rikard, Everest, John, Ella, Erika och den tredje systern som ännu inte har fått ett namn men som kommer att dyka upp och ställa allt på sin spets. Visserligen är många av dem halvsystrar och bröder men det finns ju också två av dem som är helbröder. Men faktum är att helbröderna är oerhört olika varandra och i sådana fall är halvsystrarna- och bröderna mer lika till sättet.

De har naturligtvis också olika sätt att se på varandra, att uppfatta varandra. De behandlar också varandra väldigt olika utifrån deras bakgrund som familjemedlem. Det är sammanfattat väldigt intressant det här med familjer och om jag hade tid så skulle jag gärna forska på just det här.©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar