Translate

fredag 4 december 2015

Att skriva en bok- att läsa högt

Just nu läser jag högt ur manus till boken om Viveka och Rikard och varvar det med att skriva på boken om John. Det är mycket intressant att få tänka som John gör och vara honom medan jag skriver. Att uppleva livet precis så som han gör är berikande men också är det lite märkligt. Det är en kärleksroman men det är också en historia om en brors vänskap till sin bror. John befinner sig liksom Everest på Irland men på olika platser. Förutom att läsa på om Irland studerar jag också två olika ämnen som har att göra med John och hans bror. En ny karaktär har tillkommit idag som heter Claudia. Hon är liksom John väldigt speciell men däremot inte alls lik honom. De försöker dock att förstå sig på varandra.


Just i det stycket som jag läser nu befinner sig både Viveka och Rikard i livsfara så det är dramatiskt. Medan jag läser sidorna tänker jag på en kuslig musiklåt som jag tänker mig i bakgrunden.

Jag har tagit en ledig dag idag och den tänker jag utnyttja till max genom att skriva och läsa om vartannat och se två böcker växa fram. Boken om Viveka och Rikard ska bara finputsas medan den om John precis är i sin linda. Därmed känns boken om Viveka och Rikard hemtam medan boken om John känns lite vinglig och ännu inte har hittat sin nivå. Jag har en föraning om vad som kommer att hända men helt klart är det aldrig förrän jag har skrivit ner det. Ibland ändrar jag inriktning eller tar bort sådant jag har skrivit. Först hade jag en inriktning i boken om John men kom fram till att det blev för många vägar att gå och att jag istället ska koncentrera mig på en sak som händer honom.

När det gäller boken om Viveka och Rikard känns det bra att jag ännu en tid ska behålla manus för mig själv innan jag involverar förlaget, då känns det ännu som MIN bok. Jag tänker mig att boken kommer ut någon gång under 2016. Boken om Viveka och Rikard är helt olik de böcker jag tidigare har skrivit, det finns inget historiskt eller något fantasyinslag  över den boken. De befinner sig i Italien, New York och på en ö i Sverige under år 2015.  ©  Peter Knagert
Viveka och Rikard
John och Claudia men än så länge har jag inte tecknat henne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar