Translate

fredag 25 december 2015

Frågor till en författare- hur gör du för att hitta handlingen i din bok?

Hur gör du för att hitta på handlingen i böckerna? (research, hittar på, studerar omgivningen?)
Jag letar inte enträget efter mina idéer utan de kommer istället till mig. Jag kan bara beskriva dessa idéer som en slags film som jag ser inuti huvudet och då måste jag snabbt skriva ner det jag ser. Därifrån utvecklar jag mina idéer och så blir det en bok. 

Jag kan ta ett exempel: Jag var ute och gick på en åker, det var vinter och snön låg djup så jag klafsade runt i snön. Längst ner på åkern kunde jag se en riddare, han var ärjad och jag såg att det var en tuff krigare. Bakom honom stod en väldigt ung kvinna, snarare ett barn. I handen höll hon en silverring. Han såg elak ut medan hon bara utstrålade rädsla och ångest. 

Medan jag gick i snön tänkte jag på dessa två karaktärer och historien kring dem båda och ringen pågick i mitt huvud. Jag gick länge omkring i snön och funderade på deras båda livsöden. När jag kom in skyndade jag mig att ta fram ett kollegieblock och en penna. Jag satt i 2½ timme och skrev ner stolpar om deras historia.

Sedan var det dags för middag och jag hjälpte min fru att laga till den. Efter middagen gick jag tillbaka till mina anteckningar och gjorde upp en mall som boken skulle ha med olika kapitel, tid, miljö etc. Efter det var det som om pennan fick ett eget liv och jag skrev och skrev. Dagen efter fortsatte jag att skriva och det kändes både helande och smärtsamt att skriva eftersom mycket av det som finns i boken är hemskt och ondskefullt. Jag kände mig väldigt nära både Thormund som var ond och Johanna som var god. 

Sedan tog vardagen vid och jag arbetade heltid som vanligt en vecka. När helgen kom fortsatte jag med att skriva. Jag bestämde mig för var i Sverige som handlingen skulle utspela sig och läste på om just den platsen. Jag läste också mycket om hur traditioner, samhälle, religion fungerade kring den här tiden. 

Under tiden som jag skrev kom resten av historien som ett rinnande vatten och jag insåg att jag hade material till fler böcker. Det finns material till minst tre böcker och den första boken finns nu ute. Bok nummer 2 ligger i en byrålåda, den röda tråden är klar och intrigen och handlingen men den ska ligga där och liksom rota sig. Jag tycker att en bok bör rota sig för att senare tas fram och arbetas med. 
-----------------------------------------------
Idén till berättelsen om Alfrida som är en adelsfru och en fantasykvinna, en häxa kom till mig också när jag var ute och gick. Jag gick upp emot ett skogsparti som avslutas av ett berg då jag fick se henne. Hon stod bredbent och höll i en slags stav som lyste. Det långa röda håret var vackert minns jag. När jag kom in sedan så tecknade jag av henne i minnet. En annan dag när jag var ute och gick dök även ett stort skepp upp bakom henne och en vacker rik man. Det var då jag började att skriva om Järle och hans skepp. Jag beslöt mig då för att låta Alfrida finnas till i två olika världar. 
--------------------------------------------------
Böckerna om romantrilogin kom till när jag funderade på min egen kärlek till min fru, vad som driver vår kärlek och våra liv. Jag tänkte då på att vår bakgrund och barndom i mångt och mycket påverkar oss. Ju mer jag funderade på det desto mer nyfiknare blev jag på ordet kärlek och hur vi människor reagerar på den. Mina tankar drogs ganska snart till Irland, varför vet jag inte. Sedan började jag att tänka på tre bröder som är väldigt olika och funderade på om jag utifrån det kunde få fram en kärleksberättelse kring deras liv. Det är just det jag håller på med att skriva just nu. Jag konstaterar att jag har fått svaret på min fråga: att kärleken upplevs väldigt olika genom att följa dessa bröder i deras liv.  
©  Peter Knagert 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar