Translate

lördag 5 december 2015

Att skriva en bok- utforska slott

Just nu utforskar jag slott för att få in den rätta känslan i romanen om Everest. Jag är speciellt intresserad av slott som ligger högt uppe på en kulle, gärna med utsikt över blåmörka fjäll. Jag är naturligtvis också väldigt intresserad av slott som ligger på Irland. På youtube kan man faktiskt följa en del slott inifrån vilket ger mig många intryck. Jag vet inte vad det är med just slott som får mig att gå igång när jag ska skriva. Det kanske är akustiken, de vackra möblerna och att människorna alltid bär vackra kläder i just slott, i alla fall i min fantasi.
En kvinna som står i ett fönster och tittar ut får genast tankarna att snurra hos mig. Hon är klädd i vackra och dyrbara kläder. Varför står hon där? Vad tänker hon på? hur är hennes situation? Vad längtar hon efter?
En man som sitter vid härden får också mina tankar att gå igång. Han är maskulint klädd i vackra och dyrbara kläder. Vad tänker han på? Hur mycket makt har han? vad blir hans nästa drag? osv. Han håller ett silverstop i handen medan han funderar på något.
Jag tittar i fantasin ut ifrån ett slottsfönster. Vad ser jag? jag ser vidsträckta områden med grönskande hagar men också med strikt anordnade buskar som bildar labyrinter. Jag ser stora fång med blommor i alla regnbågens färger överallt. Jag ser stora mäktiga träd som förmodligen har funnits där länge. Jag ser stilfulla par som promenerar i parken tillsammans med sina tjänare. Jag ser människor som bär peruker och vackra kläder. Just där befinner jag mig nu i tanken fast jag har då förflyttat mig till år 2016. ©  Peter Knagert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar