Translate

tisdag 22 december 2015

Frågor till en författare- hur mycket av dig själv finns i böckerna?

Hur mycket av dig själv finns i dina böcker?
Det är svårt att veta hur mycket av mig som finns i böckerna men visst en del av mig finns i dem. Ibland är jag medveten om vad jag överför av mig själv i böckerna och ibland förmodligen inte. Det blir en mix av fantasi, hur karaktärerna agerar och min egen historia. Ibland vet jag att också de människor som jag har runt omkring mig får en del i mina böcker. Jag är intresserad av att visa en karaktär så naken som möjligt, det vill säga visa karaktärens styrkor och svagheter. Jag är också intresserad av karaktärens bakgrund, familj och barndom. I mitt eget liv vet jag att det har förändrat och format mig oerhört mycket och det vill jag inte glömma bort när jag skriver. Genom att gräva i en karaktärs förflutna så ger jag också ljus och en röst åt deras verkliga jag.  
©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar