Translate

fredag 11 december 2015

Att skriva en bok- att växa med sin karaktär

Att växa och förstå sin karaktär det försöker jag göra just nu.
Jag tänker på Rikard Adelheim och hans familj.
Jag går igenom: hur blev han sådan som han är?
när förändrades han?
vilken händelse var kritisk i hans liv?
vad har han för kvinnosyn?
Hur är han- en vinnare eller förlorare?
Hur upplever han sin mamma?
Hur upplever han sin pappa?
Finns det någon annan i hans närvaro som är ett stöd för honom?
Vad var hans första tankar när han träffade Viveka?
Hur har de tankarna om Viveka förändrats under den tid som de har känt varandra?
Är han pigg på att pröva på nya saker eller är han en människa som gillar rutiner?
Jag brukar fundera så där i de banorna för att verkligen lära känna honom.
Naturligtvis vet jag svaren på alla de här frågorna men för att boken ska bli roligare när den väl ges ut så är det bättre att läsaren får bilda sig en egen uppfattning om detta. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar