Translate

lördag 19 december 2015

Frågor till en författare- vad inspireras du av?

Vad inspireras du av i ditt skrivande?
Jag inspireras av interaktioner mellan människor eller varelser. Jag skriver ju både romantiska böcker och fantasyböcker.


Jag är väldigt intresserad av hur en tanke, något man säger i slutändan får kroppen och rörelserna att förändras. Jag lever efter filosofin att en tanke, ger en känsla som i sin tur syns i vårt kroppsspråk. Det blir liksom en kedja av händelser där som jag som författare kan utveckla. 

Jag inspireras av olika saker i mitt skrivande beroende på vilken genre jag skriver inom. 

När det gäller en historisk bok som En mans ägodel - inspirerades jag av dåtiden, historien kring 1100 talet, hur människor levde då och vad de tänkte och agerade kring. 

När det gäller berättelsen om Alfrida som ju är en historisk fantasy inspirerades jag även där av det historiska men också bjöd jag in fantasin i dessa böcker och skrev ner dem. Det var som att befinna sig i ett speciellt fantasyland som endast existerade när jag skrev böckerna. Jag ville också utveckla historien om en vacker och stark kvinna som gick sin egen väg och inte var rädd för utmaningar. Alfrida var en kvinna som visserligen levde på 1800-talet men i mångt och mycket var hon också en kvinna som lika gärna skulle ha kunnat leva idag. På den tiden var det inte vanligt att en kvinna hade ett arbete att sköta samtidigt som hon skötte man, hus och barn. Hon var också en kvinna som levde i två olika sorters världar: den riktiga världen som vi är vana vid och en annan främmande värld som existerar i vår fantasi. 

När det gäller den boken jag skriver på nu som är den första av tre böcker, en romantrilogi inspireras jag av kärleken. Jag inspireras av de starka känslor som är kärlek mellan två människor och vad kärleken gör med människor. De flesta förändras i någon riktning när de blir kära och då kan också dåtiden spela en stor roll i den utvecklingen. I världen är det alltför mycket som handlar om våld och hat. Jag har istället önskat att skriva om kärlek, vänskap och glädje. 
©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar