Translate

torsdag 17 december 2015

Frågor till en författare om att skriva en bok

Frågor till mig angående skrivande
Varför skriver du? Vad ger skrivandet dig?
Jag skriver för att jag måste skriva. Det är ett behov som jag bara mättar genom att skriva och skriva. Det är ett inre behov som styrs av att jag själv vill skriva, inte att någon annan säger åt mig att skriva eller att jag vill vara någon berömd författare. Att skriva ger mig glädje och jag får leva i min egen fantasi där allt kan hända. Det är på många sätt som att blicka ut över en liten miniteater där karaktärerna rör sig själva men där jag undan för undan styr dom dit jag vill. Men inte alltid lyckas det att styra dem dit jag vill för ibland har de en egen vilja som jag måste ta till mig. 

Jag skriver eftersom jag har ett behov av det, liksom jag äter och sover. Det är liksom ingen hobby utan en livsnerv kan man säga. Om jag inte skriver då mår jag inte bra. Jag uttrycker mig genom att skriva liksom jag gör det när jag tecknar men mitt skrivande är större än allt annat. Att skriva ger mig också en liten stund av eget tänkande och inre frid. Det frisätter något inom mig förmodligen i själen som under tiden jag skriver faktiskt läker. 

Jag skriver när jag känner för det inte när jag måste eller bör göra det. Att skriva för mig innebär glädje inte ångest eller rädsla , inte heller ett behov av att visa mig på styva linan eller prestera något. Jag skriver för mig själv och tycker om det jag skriver.  
©  Peter Knagert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar