Translate

lördag 24 oktober 2015

Att skriva en bok- familjens kärna och karaktärer

Familjens kärna är något jag tänker på idag i skrivarlyan

Hur en familjs mönster är och att detta alltid varierar, är annorlunda ifrån familj till familj, det är verkligen märkligt och intressant.

Förmodligen har det också att göra med vilken år det är, jag menar i en riddarfamilj på 1100 talet är det naturligtvis en speciell stämning jämfört med den familj jag nu skriver om som handlar om 2015 och en Irländsk familj. Intressant.

Troligtvis har det också betydelse var man bor någonstans i världen förutom årtalet. Jag kan ju jämföra Rikard och Vivekas familj i Sverige respektive New York med Everest och Elisabeth på Irland. Deras familjegemenskap är väldigt olika, trots att de är släkt. Intressant.

Förmodligen spelar det också stor roll vilka intressen som familjemedlemmarna har och i hur stor utsträckning som den övriga familjen anammar en eller flera medlemmars intressen. Jag tänker på Everest och hans familj där en konstnär, vilket naturligtvis påverkar de andra i familjen.

Rikedom har ju också stor betydelse för hur familjen är, vad de har råd med och inte råd med. Ett ypperligt exempel på det är romanen om Edvard och Mikaela (ej färdig) där hon är fattig och han är rik.








Slutligen har också en persons humör och utstrålning betydelse för hur familjen agerar och är, tror jag. Jag tänker på romanen om Everest och vad han familj tvingades att göra. Jag tänker också på Thormund i riddarromanen som hade hela sin familj i ett hårt grepp där han kunde utöva sina elaka handlingar.

Slutligen tänker jag på hur härlig Everest stora familj är och hur de interagerar med varandra och det märks inte minst på julen som jag skildrar  längst bak i den boken.  ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar