Translate

söndag 25 oktober 2015

När är man en författare?

När är man en författare?
I tidningar, bloggar, Tv hör  och läser man om hur en RIKTIG författare ska vara. Ibland står det.
"Om du skriver ner allt som finns i huvudet är du en skribent. Men en författare är något som osentimentalt kan granska sin text, och sedan kasta det mesta av den" Tidningen skriva nr 6 , 2015.
Jag granskar ovanstående text.
Jag har några frågor på den texten.
Följer inte alla författare sina tankar i huvudet? Eller hur får de annars ner sin text på papperet om det inte börjar i huvudet?
Ofta ska det framhävas att författare sitter och värker fram sitt material som en segdragen förlossning. Jag läste också om Jan Guillou som anser att om man inte är disciplinerad och varje dag skriver i 8 timmar är man inte någon författare utan ska syssla med något annat. (skriva nummer 6)
För det första är det ju inte alla författare som kan ägna såg åt att skriva på heltid, vissa har faktiskt arbete att sköta. Dessutom vad är det som säger att om du skriver lite då och då så är du ingen författare?

Stina Stoor skriver en novell på mindre antal sidor och får sedan frågan om att skriva en bok av ett förlag. Är då den personen som suttit 8 timmar varje dag eller den som skriver då och då när tillfälle ges, eller den person som skrivit en kort text författare?

Mitt svar är: Alla dessa personer är författare i mina ögon. Den som skriver återkommande är en författare och har gett ut minst 2 böcker, det sistnämnda brukar stå överallt.

Jag anser att den som har en historia i huvudet är en författare oavsett hur det kommer fram. Det är bara olika arbetsverktyg som man använder. Det är författaren som skapar verket men det är i slutändan de som producerar och säljer verket som tjänar pengar. En författare tjänar inte mycket om man inte är bästsäljande förstås. En författare skriver inte för att tjäna pengar utan för att få ut sin historia på papper och beröra andra och sig själv. Själv skriver jag för att det behöver jag för att bli  en hel människa och för att jag har en historia att berätta som måste skrivas ner. Jag vill ha just min bok i bokhyllan och ta fram den då och då och läsa i den. Det är vad att vara en författare betyder för mig, hur jag än får fram min text.

Hur det går till när jag får en text i huvudet: Jag ser bilder inuti huvudet och texten kommer omedelbart till mig, det är som att skriva ner en film man ser på Tvn, så fungerar det för mig. Hur det fungerar för andra vet jag inte. Jag tycker att alla sätt är bra huvudsaken är att man får sin historia på pränt. Att skriva är det viktigaste i livet förutom att äta, sova och arbeta. ©  Peter Knagert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar