Translate

fredag 24 juli 2015

Att vara stark eller svag - Boken En mans ägodel boktips för sommaren 2015

Att bli stark genom att förödmjuka andra
Det händer i min bok "En mans ägodel". Jag tänker på Johannas make som genom att slå Johanna känner att han växer och blir större.
Jag tänker på fogden på gården som slår tjänstehjonen och därigenom känner sig större och mäktigare.
Men bara en svag människa har dessa instinkter att göra sig större på bekostnad av andra.
Det är ett hemskt sätt att behandla andra människor.  Men det var en stor del av livet på medeltiden. Då det fanns olika samhällsklasser och då kvinnan ansågs vara mannens ägodel.
Jag tänker på den gången då fogden jagade de två tjänstehjonen som inte ens hade en sängplats utan fick sova på stallgolvet. Den natten när de rymde och hur fogden och hans män jagade dem. Det var ett spännande scenario där jag inte ska berätta om utgången av hur de lyckades att rymma eller inte. Läs boken så får du veta.

DU hittar den här bland annat



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar