Translate

torsdag 30 juli 2015

Heta känslor - bok om riddartiden

Heta känslor direkt mellan Johanna och Amund,



Kapitel 6 Thormunds Gård Granö och Riddarborgen
Nästa dag red de vidare till Hökås som var belägen 207 meter över havet. Hökås låg i en naturskön och bördig dalgång. Av de många sjöar som fanns i Hyssna socken var Hålsjön den största. I närheten fanns också Härsjön som låg på gränsen mellan Sätila och Surtan. Där emellan var riddarborgen belägen. Även denna dag red Johanna bakom Amund på hästryggen. Han böjde sig snett bakåt och viskade i hennes öra:
   - Vill du se de talande stenarna? sa Amund glatt.
   - De talande stenarna ? upprepade Johanna. Det hade hon aldrig hört talas om. Men hon hade ju inte i sitt inrutade liv som ogift besökt några platser utanför faderns gård.
   - Jo jag vet att vi kommer att göra en kort vila där vid de talande stenarna, fortsatte Amund glatt. Då ska jag visa er sa Amund nöjd med sig själv.  Johanna kände sig glad och uppspelt. Det blev hon för övrigt alltid i Amunds sällskap. En stund senare kom de fram till platsen Amund berättat om. Thormund gjorde tecken om halt och alla gick av sina hästar. Amund ledde Johanna fram till de talande stenarna. Det var stora, breda  och platta stenar såg hon förvånat. Amund visade de inristade strecken på stenarna.
   - Vad står det på stenarna? frågade Johanna intresserat.
   - Det är säkerligen latin och det behärskar inte jag sa Amund dystert. Men visst är de vackra och spännande? frågade han. Ja det höll Johanna med om. Aldrig hade hon sett på maken tidigare. Hon gick fram och strök sin hand över de inristade orden. Det kändes så högtidligt, tänkte Johanna. I sin själ kände hon glädje och hopp.
   - Jag hade gärna gått i lära sa Amund surt men det fanns inte tid till det för mig som är riddare. Johanna såg på honom. Han var så stilig där han stod. Hon kunde inte låta bli att stirra. Amund vred sig besvärat och sa:
   - Johanna det passar sig inte att ni stirrar på mig! sa han och tittade bort.
   - Förlåt mig Amund men vi har ju alltid känt varandra. Och det är en sak jag vill tala med er om sa hon och drog häftigt efter andan. Hennes kinder blossade av förlägenhet. Vi har ju alltid kunnat tala om allt? inte sant? blidkade hon.  Johanna vände bort blicken och tittade ner i marken. Amund gick närmare och sa:
   - Vad vill du tala med mig om? Johanna? sa han undrande. Luften mellan dem exploderade av något som lockade dem båda.
   - Jo det är så att när jag ser er, då känner jag hur min kropp reagerar. Så nu hade hon sagt det. Johanna hade inte vågat att fråga någon annan om detta märkliga som hände henne, varje gång hon såg honom.

    Amund rörde besvärat på sig. Nog kunde de tala med varandra om allt men det fick ju finnas gränser, tänkte han. Han hade blivit blossande röd i ansiktet och vände sig hastigt bort. Hans hjärta skenande som när en häst galopperar över ängen. Hur skulle han svara henne? Han funderade och så sa han:..........................©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar