Translate

måndag 27 juli 2015

Spännande fantazy om Sienna ifrån Norge

En historia går in i en annan och bildar en enhet.
Jag tänker på den senaste bok som är utgiven Jakten på fem riken: Alfridas kamp emot depressionen. 
I boken finns karaktären Sienna Atterdag. 
Hon är på flykt undan bödeln. Hon kommer ifrån Norge. Där finns i sig en historia att berätta om hennes liv och leverne och kanske gör jag det någon gång i framtiden. Hennes historia om vad som hände henne innan hon träffade Alfrida är också något som borde skrivas ner. 

Hon lämnar sin man och sitt liv i Norge och beger sig till Sverige. Hon kommer till ett land där hon visserligen förstår språket men det är ju ändå inte det liv hon varit van vid. Dessutom har hon mist sin man på grund av att hon i all hast hade fått ge sig av utan att meddela sig med honom. Man kan ju bara föreställa sig vilken sorg som det måste ha varit för henne. 

När hon småspringer där i skogen med en främmande magisk ond kraft bakom sig så har hon dessutom inte någon kontakt med sina magiska krafter. Hon är en jordmagiker men av någon anledning fick hon där inte kontakt med sina jordgudinnor. Troligtvis för att hon inte kunde uppbåda den styrkan som krävdes eftersom hon var så nedsatt och utlämnad. 

Lyckligtvis träffar hon då Alfrida och de blir vänner för livet. Där börjar historien om Sienna men det finns oerhört mycket kvar att berätta också efter att hon har träffat Alfrida. Den historien har jag i huvudet och har bara skrivit ner stolpar i ett kollegieblock. De kommer ju att bege sig till en annan magisk plats i bok nummer 3 då de träffar några varelser, nämligen emlorna på Egobark. 

Både Sienna och Alfrida kommer att göra ett antal sådana här resor till magiska platser i kampen om att få bort depressionen ifrån Trädens rike. 

När jag skrev bok nummer 2 träffade jag också bekantskap med Anna som är granne till Alfrida. Även hennes historia skulle också kunna bli en berättelse i sig och det har jag också lagt på hög. Så en berättelse i sig skapar flera berättelser i ett senare läge. 

Eftersom jag tillbringat mycket tid i Norge som liten så känner jag verkligen för Sienna Atterdag och hennes historia. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar