Translate

torsdag 23 juli 2015

Tankar i min skrivarlya idag

Just nu intresserar jag mig för posttraumatisk stress eftersom en av mina huvudpersoner råkar ut för det efter en olycka. Jag har därför samlat in information om ämnet.

Jag har kommit fram till att:

  • man får flashbacks av händelsen man varit med om
  • man har mardrömmar
  • man kan vara känslomässigt avstängd eller ha en känsla av likgiltighet
  • man isolerar sig ifrån andra
  • man undviker platser som får en att tänka på händelsen
  • känsla av att inte ha en framtid
  • lättskrämd
  • överdriven vaksamhet
  • irritation eller vredesutbrott
  • problem med att sova en hel natt
  • yrsel
  • svimning
  • hjärtklappning
  • huvudvärk
  • man tappar kontrollen
  • koncentrationssvårigheter
Detta tillstånd heter alltså posttraumatiskt stressyndrom PTSD 

behandling är KBT
Kognitiv beteendeterapi
Det terapeuten gör är
  1. lär ut avslappningstekniker
  2. får patienten att möta sina rädslor
  3. ger patienten nya tankegångar att se sin framtid mer positiv
cirka 10-12 ggr går man i terapi men man kan även gå längre beroende på hur illa det är
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skriver just nu en nutidsroman som handlar om 2015 och själva intrigen är klar, nu utvecklar jag just huvudpersonens tankar och handlingar kring posttraumatiska stressyndromet. 

Sedan är det dags att ta fram förstoringsglaset bokstavligt talat och läsa högt ifrån början, göra ändringar, skriva till och läsa en gång till. Efter det är det mycket jobb kvar och man får läsa manuskriptet många gånger innan man är fullt nöjd. Det är mycket som ska finslipas som tid och miljö, kroppsspråk m.m.
men jag är på gång och det är huvudsaken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar