Translate

onsdag 16 september 2015

Att skriva en bok- karaktärer och känslor

Känslor
Är vi människor inte alla fulla av känslor? Min karaktär Viveka är en självsäker och elegant kvinna men jag funderar på om inte hon också bär på en svaghet inombords. Jag hittade hennes svaghet idag och den har jag nu plockat fram i ljuset och begrundar det. I detsamma förstod jag varför hon i slutet på i romanen reagerar som hon gjorde på det som hände. För hon bar på en stor sorg inom sig som ett fult spöke som hotade att komma fram i ljuset men som hon direkt manade in i ett mörkt hörn.

För mig som författare var det en lättnad att äntligen hitta hennes inre och de känslor som hon inte först visade mig.

En karaktär är en egen personlighet som man inte alltid i första andetaget lär känna. Vissa känner jag direkt men inte alla de karaktärer jag skriver om. Man behöver liksom ställa frågor till dem som handlar om olika synvinklar för att fånga deras karaktär.

Det är mina tankar i skrivarlyan idag. ©  Peter Knagert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar