Translate

onsdag 30 september 2015

I skrivarlyan idag- karaktärerna

Jag skriver på romanen om Viveka och Rikard men då och då sneglar jag också på min andra 2000 tals roman där Edvard och Mikaela är huvudfigurer.

Idag kunde jag inte låta bli att fundera över Mikaela. Vad vill hon egentligen? och vet hon det själv egentligen?

Visserligen har hon blivit av med sin ungdom eftersom hon tidigt har fått ta ansvar men vad vill hon egentligen nu? Förmodligen har hon inte tänkt igenom det som hon är fast besluten att göra men ändå tvekar hon inte alls. Än så länge vet jag inte helt säkert som författare hur hon tänker och får helt enkelt vänta ut vad jag ska skriva.

Edvard ja han är snygg och sexig och världsvan och han borde ju veta att Mikaela är rätt för honom och sluta med sitt singelliv som är minst sagt bisarrt och märkligt. Mikaela borde veta att han är den rätta för henne men hon tvekar men varför? Jag funderar i nästa andetag på om de verkligen kan förenas till en enhet när de befinner sig i två helt skilda världar av materiella ting och vanor.

Ja det blir en hård nöt att knäcka men jag är inte orolig över att jag till slut kommer att ha allt klart för mig. Än så länge är inte heller intrigen skriven helt och fullt och jag vet faktiskt inte hur romanen kommer att sluta. Jag skriver när jag får nya bilder till mig och låter den helt enkelt vara däremellan och mogna som ett vin gör.

Jag vet att båda är oerhört envisa och tror på sin sak men när det sker som sker tror jag ändå att de så småningom kanske kan förenas. Men jag vet inte ännu vad som kommer att förena dem eller varför.

Mikaela bär på en massa ilska emot sig själv och tycker inte att hon är söt och hon avskyr sin kropp. Edvard däremot vet om att han är snygg och attraktiv och han är nästan för självsäker. Hon åh andra sidan är inte alls självsäker och är snarare lite blyg och tycker om att stå i skymundan och se och lyssna på andra. Deras position i romanen gör det inte bättre när det gäller hennes självsäkerhet, tvärtom. Hans position förstärker hennes osäkerhet.

Ja sammanlagt är det väldigt intressant och jag längtar till den dagen då jag vet exakt hur allt ska sättas på plats. Tills dess väntar jag ut karaktärerna. ©  Peter Knagert

Viveka och Edvard överst

och Edvard och Mikaela nederst


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar