Translate

fredag 25 september 2015

Psykologi attityd

Attityd
Attityd är en människas inställning,  värdering av någon/något tex. Madonna, invandrare, Carl Bildt, Hip Hop, politik, och som ofta leder till att vi lägger märke till bara det vi vill uppfatta.
Attityder är nödvändiga och hjälper oss att organisera våra tankar och känslor. Attityder är ett sätt att förenkla tillvaron och fungerar som en karta som vi använder för att snabbt ta ställning och veta hur vi ska handla.
Det finns tre komponenter i en attityd:
1.         Kognitiv komponent – vår kunskap om något. Kan vara mer eller mindre sant. Tex. rökning är farligt, zigenare är tjuvaktiga, otrohet är fel.
2.        Affektiv komponent – vår känsla gentemot rökning tex. tycker inte om rökning, har en negativ känsla mot rökare.
3.        Handlingsinriktad komponent – hur jag faktiskt handlar tex. röker eller röker inte,  umgås eller umgås inte med zigenare, är  eller är otrogen.
När den kognitiva komponenten och handlingskomponenten är samstämmig har i balans i vår attityd tex. Jag vet att det är farligt att röka – jag röker inte. JAG tycker det är fel att vara otrogen . jag är inte otrogen. Men ibland är det dissonans i vår attityd och då stämmer inte vår tanke/kunskap med vad vi faktiskt gör tex. Vet att rökning är farligt – röker. Detta kallas för kognitiv dissonans.

https://ninaemilsson.wordpress.com/2014/04/25/lektion-3-och-4-indivden-och-gruppen/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar