Translate

onsdag 30 september 2015

Psykologi Freud


Vi startade lektionen med att repetera de utmärkande dragen för detet och överjaget för att sedan skildra jagets utmärkande drag. Jaget måste till skillnad från detet ta hänsyn både inåt (på detet och överjaget) men också på omgivningens krav. På detta sätt fungerar jaget utefter realitetsprincipen. Jaget vill också få sina behov tillfredsställda och uppfyllda men kan till skillnad från detet vänta och skjuta upp behovstillfredsställelsen till ett senare tillfälle.
Du grälar med din sambo och din omdelbara tanke är att du vill slå honom på käften (Detet), Överjaget säger då NEJ, du får inte slå! Jaget måste få utlopp för sin ilska/aggression och väljer då att rusa ut ur rummet och smälla igen dörren. Jaget anpassar sig till omgivningen, det är inte ok att slå, men mer ok att smälla igen dörren.
På lektionen tittade vi även på några utav de försvar som jaget använder för att bevara den psykiska balansen mellan överjaget och detet, men också för att hålla ångesten i schack. Jaget använder alltså försvar när vi blir frustrerade eller känner oss hotade tex. när detet ger oss farliga impulser eller då överjaget ställer för höga krav. Detta ger oss ångest, och denna ångest måste jaget hantera. Jaget hanterar ångesten genom att Jag försvar och kan därigenom behålla den psykiska balansen! Så ångesten är ett hot som måste bemästras. JAgförsvar används alltså som ett skydd mot inre hotande krafter, för att hålla ångesten i schack, för att bevara vår självkänsla då den hotas, som skydd mot obehagliga/traumatiska minnen, vid besvikelser och kriser i livet.
Som läxa vill jag att ni löser ÖVNING FÖRSVARSMEKANISMER som du har i ditt stencilmaterial om Freud! Så går vi igenom de rätta svaren på lektionen.
Jag vill att du till ett prov känner till följande försvar:
§  Reaktionsbildning
§  Regression
§  Förnekande
§  Förskjutning
§  Bortträngning
§  Rationalisering
§  Projicering
Vi läste berättelsen om Marie W och kikade på vilka försvar MArie och hennes mamma uppvisar. Ni fick också utkristallisera Maries personlighet utifrån Freuds personlighetstruktur (detet, jaget, och överjaget).
Ni som inte var med på lektionen måste lösa uppgiften och ladda upp ber lösning på itslearning.
Vi började också kika på Freuds utvecklingsteori som han kallar den psykosexuella teorin. Freud menar ju att vi människor drivs av våra drifer: Libido och aggressionsdriften.

Och när det kommer till utvecklingen är det libidon som är i fokus. Libidon tillfredsställs på olika sätt i olika faser, och blir inte libidon tillfredsställd i en fas, fixeras individen och kan enligt Freud utveckla en neurotisk karaktär senare i livet. Libidon är knuten till olika erogena zoner/kroppsdelar. Freud pratar om den orala, anala, falliska, latenta och genitala fasen.
Oral fas ca 0-1 år. Munnen erogen zon. Barnet behöver få sitt sugbehov tillfredsställt annars är risken att barnet fixeras och utvecklar en oral personlighet
Anal fas – 1-3 år. Den fysiska utvecklingen har gjort att den erogena zonen har flyttats från munnen till ändtarmsöppning/urinrörsöppning. Barn utvecklas i denna ålder till en egen självständig individ. Hämmas barnet i denna utveckling fixeras personen i denna fas och utvecklar en anal personlighet tex. skulle Freud förklarar tvångstankar och tvångshandlingar med att personen fixeras i den anala fasen. Perioden är en tid av trots, jag kan själv, vill själv. En maktkamp mellan barn och föräldrar! Barnen kan nu kontrollera sin avföring och detta ger barnet en känsla av makt.
Nästa gång fortsätter vi med den falliska fasen.
Det är många nya ord och begrepp som ni behöver lära in, och att associera begrepp med bilder, eller händelser och eller egna erfarenheter är en bra metod för att lära sig. Att sätta in ordet i ett sammanhang, att relatera till egen verklighet gör att vi lättare minns tex män som blir förkylda blir mer  ynkliga kvinnor?, och går tillbaka i utvecklingen (obs inte alla män såklart :)) – här är det frågan om regression. https://ninaemilsson.wordpress.com/2014/01/31/lektion-3-freud-fortsattning/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar