Translate

torsdag 24 september 2015

Hur växer karaktären fram? att skriva en bok

Hur växer karaktären fram?

För mig börjar det i huvudet att jag tänker på hur personen ser ut och hennes/hans karaktär.
Sedan börjar jag att teckna utifrån det. Jag tycker det är väldigt bra att ha en teckning på hur karaktären ser ut och dessutom skriver jag ner: hårfärg, ögonfärg, kroppsform, vilka kläder man bär, vad man tycker om och inte tycker om, samt relationen den karaktären och andra av karaktärerna i boken - hur de är släkt med varandra eller vänner etc.

De flesta av mina karaktärer har jag tecknat och de finns till höger under etiketter.
Jag har onda karaktärer: Garberg, Eskil, demonen Sigril, Thormund, John m.m.
Jag har goda karaktärer: Johanna, Alfrida, Viveka, Rikard, Mikaela, Everest, Elisabeth, m.fl


Ofta tänker jag på olika frågor när jag skriver om en karaktär:
Vad är det som driver karaktären?
Vad tycker hon/han om vissa frågor?
Hur skulle han/hon reagera om det och det hände?
Har han/hon en ond sida?
Har han/hon en god sida?
Finns det någon chans att han/hon kan tänkas ändra sig i något avseende?
Kan karaktären utvecklas?
©  Peter Knagert

Nedan några av alla mina karaktärer, endast ett axplock ifrån alla tre böckerna som är utgivna nedan. Fler karaktärer kan du se och läsa om till höger

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar