Translate

tisdag 18 augusti 2015

Att skriva en bok- att bygga upp karaktärerna ifrån grunden

När man bygger upp en karaktär måste man veta att alla människor är tvåbottnade. De är komplexa och ofta är det så att när jag tror att jag känner en karaktär så visar det sig vara så att han/hon reagerar tvärtemot vad jag först tänkt. Det är underbart tycker jag när karaktärerna får ett eget liv och liksom lever själva.

Jag kan ta ett exempel: Karaktären Alfrida är ju en häxa. En häxa tror man ju att hon är väldigt stark och farlig. Hon är väldigt liten i sin framtoning i början eftersom hennes familj har förbjudit henne att anamma sina magiska krafter. Hon utvecklas alltså till att ha varit en blyg person till att bli en väldigt modig person som inte är rädd för något. Hon lär sig under tiden som hennes biologiske far hjälper henne med det. Men det händer inte förrän hon har lov till att utforska sina magiska krafter. Hennes mammas öde ligger finns över henne som ett stort paraply som hotar att kväva henne! utöva inte dina magiska krafter! hamna inte på häxbålet som din mamma!

Detta är tankar som Alfrida under tiden romanen skrevs brottas med och som hon till slut ruckar på och gör till sin egen agenda: att våga anamma de magiska krafterna.

Den person som jag skriver på just man vid första anblicken att han är på ett visst sätt men liksom alla människor är han en psykologisk varelse och därmed är han inte helt öppen ska det visa sig. Jag försöker också att låta läsaren följa med i min tankegång igenom boken utan att skriva det rent ut. Jag planterar istället små detaljer om honom så att man förstår vilken slags figur han egentligen är.

Det är väldigt intressant med karaktärer och deras persongalleri. ©  Peter Knagert (text)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar