Translate

måndag 17 augusti 2015

Att låta sina karaktärer överkomma problem eller hinder- att skriva en bok

Att låta sina karaktärer överkomma problem eller hinder gör att mitt skrivande blir intressant och man får också fundera lite mer tycker jag. Det är själva kryddan i att skriva en bok tycker jag. Även om jag lider med mina karaktärer när de utkämpar de här hindren så är det ändå det som får boken att gå framåt anser jag.

Just nu har en av mina huvudpersoner i min 2015- tals roman det svårt och än så länge vet jag faktiskt inte hur han ska komma ur det. Men jag vet att det kommer, att jag en dag vet hur det ska gå. Det gäller bara att vänta på den speciella känsla och inspiration ska komma angående honom.

Under tiden skriver jag på andra böcker som jag har på gång. Då låter jag den boken vila under tiden och ägnar mig istället åt andra. Jag tror att just det här att skriva på fler böcker samtidigt frigör energi och ger mig andra perspektiv sedan när jag går tillbaka till den bok som förbryllar mig mest just nu.

Jag vet att jag klarar av att skriva om just honom så småningom när rätt känsla infaller sig. Det är inget misslyckande att vänta med just det kapitlet eller de kapitlen. Värre vore att skriva dem och tvinga fram det nu och så blir det ändå inte bra i slutändan. Man måste uppleva den där speciella känslan som säger woow yes så ska det vara. Att vara nöjd med det man skriver är egentligen A och O tycker jag. ©  Peter Knagert
-----------------------------------------------------------------------------------------------------



bild: www.hollinden.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar